0 281 visningar

6 svar

Vilken taggsvamp?

gunhild i Kåddis

9 okt 2011 kl. 13:03

Den här växte helt ensam under en gran i trattisskogen i en myrkant. Vilken kan det vara?

taggsvamp

0

Jan A, Uppsala

9 okt 2011 kl. 18:12

Om jag hittade den häromkring, så skulle första tipset vara en gl snäll dropptagg…men jag vet inget om hur de ser ut hos dig!

0

Elisabeth Jansson

9 okt 2011 kl. 18:41

Zontaggsvamp eller samma svamp som vi inte vet vad det är kolla länken http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=211418&fnr=1&sok=Taggsvamp&Start=0&Offset=50&13

0

Irene A

9 okt 2011 kl. 19:01

Jag tycker att den påminner om tallskogsformen av peckii. Hur var det nu med mycelet under ferrugineum resp. peckii? Den här verkar i alla fall ha gult mycel.
Har du smakat på den?

0

gunhild i Kåddis

9 okt 2011 kl. 22:34

Nej Irene tänk att jag aldrig lär mig. Titta lukta smaka fota och ta med sig sånt som man inte känner igen direkt. Det var ju så mycket annat denna utflykt i går, trattisar, kantareller,luktticka och sottickor.
Ska försöka bättra mig.

0

Elisabeth Jansson

9 okt 2011 kl. 23:01

Hej!
Om det finns en matta av vit mycelfilt har du den milda dropptaggsvampen.Om det är gult på den skarpa kan jag inte säga med säkerthet,man borde veta vilken färg det är på andra taggsvampars mycel kanske något att lära sig till nästa säsong.
Man kan ju utesluta vissa sorter även om flera har samma färg på myceltrådarna.

0

Irene A

20 okt 2011 kl. 19:28

Nu har jag kollat närmare på mina tallskogs-“peckii”, och de har ett gråaktigt mycel under sig. Hos en fanns det gult mycel, men det måste ha varit en tillfällighet att något annat svampmycel fanns där.
Smaken är inte omedelbart skarp, men de har en förfärligt kärv och otäck eftersmak när man tuggat lite på dem.

Utvuxna hattar är ganska platta, och försedda med en lång, mörk fot.

Jag tror att det här är en art som saknar namn, och jag är inte säker på att vi har någon äkta peckii i Sverige heller.. Hydnellum peckii och Hydnellum diabolus är två amerikanska arter som europeiska mykologer har gjort till synonymer. Jag tror att det också är felaktigt!

Hela släktet Hydnellum borde undersökas närmare och revideras, men inte utan DNA-undersökning.

Bifogade bilder har ganska mycket rödstick som jag inte kunde få bukt med, men å andra sidan är det just så dessa taggsvampar ser ut när de är unga och fräscha.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone