Är detta blek taggsvamp? När jag har hittat den förrut (uppe i Västerbotten och nere i Småland) så har den alltid varit vit/grå snarare än rosa…
Jag gick förbi hur mycket som helst av denna gul/rosa svamo förra året (är relativt nyinflyttad i Roslagen) för att jag förutsatte att det inte var blek taggsvamp men nu har jag börjat undersöka saken och kommit fram till att det inte kan vara något annat, eller???
Ber om ursäkt för att jag inte är nån bildkonstnär…
Blek taggsvamp?
Hej Stella!
Har Du mycket så kan Du ju vara litet kräsen när Du rensar. Undvik dem som känns mjuka och svampiga. Jag har också råkat ut för blek taggsvamp som varit besk trots att den varit ljus och fin och fast. Har funderat på om det kan bero på växtplatsen. Kanske Irene, Mikael eller Klas har någon uppfattning om det?
Vad fantastiskt kul att det finns så mycket av just denna läckerbit i “min skog”
Nu är det nästan så jag måste ta med mig barnet ut i skogen igen och bara leta taggsvamp! (Se inlägget: Plocka svamp med treåring)
Hittar man mycket så kan man ju faktiskt välja ut läckerbitarna, det är som med Karl-Johan iår, man tar bara de fastaste och finaste…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.