0 375 visningar

6 svar

Blek taggsvamp?

Stella

8 sep 2006 kl. 20:00

Är detta blek taggsvamp? När jag har hittat den förrut (uppe i Västerbotten och nere i Småland) så har den alltid varit vit/grå snarare än rosa…

Jag gick förbi hur mycket som helst av denna gul/rosa svamo förra året (är relativt nyinflyttad i Roslagen) för att jag förutsatte att det inte var blek taggsvamp men nu har jag börjat undersöka saken och kommit fram till att det inte kan vara något annat, eller???

Ber om ursäkt för att jag inte är nån bildkonstnär…

Blek taggsvamp?

0

IreneA

8 sep 2006 kl. 20:10

Visst är det blek taggsvamp. Jag kan instämma i att de oftast är blekare häruppe i norr, men den beige hattfärgen förekommer här också.

0

Stella

8 sep 2006 kl. 21:54

Tusen tack!

Vad kul! Då har jag “hur mycket som helst” här i min svampskog… Finns det nån storleksgräns på den när den inte är god längre? Det var också en sak jag som gjorde att jag tvivlade förra året på dem, att de var så himla stora…

0

Karin Hedén

8 sep 2006 kl. 22:00

Hej Stella!
Har Du mycket så kan Du ju vara litet kräsen när Du rensar. Undvik dem som känns mjuka och svampiga. Jag har också råkat ut för blek taggsvamp som varit besk trots att den varit ljus och fin och fast. Har funderat på om det kan bero på växtplatsen. Kanske Irene, Mikael eller Klas har någon uppfattning om det?

0

Tina Nordberg

8 sep 2006 kl. 22:08

de riktigt stora brukar bli beska ibland. Märks inte om man förväller dem och marinerar dem i vinäger o olja.Rosmarin o rosepeppar är gott till det. Óch förstås vitlök.Gott till kötträtter o på mackan. Det är bara att blanda o mixa när man har mycket.

0

Jonas A

9 sep 2006 kl. 01:43

Undvik dem som känns mjuka och svampiga.

Haha! =)

0

Tack för alla svar!

Stella

9 sep 2006 kl. 10:25

Vad fantastiskt kul att det finns så mycket av just denna läckerbit i “min skog”

Nu är det nästan så jag måste ta med mig barnet ut i skogen igen och bara leta taggsvamp! (Se inlägget: Plocka svamp med treåring)

Hittar man mycket så kan man ju faktiskt välja ut läckerbitarna, det är som med Karl-Johan iår, man tar bara de fastaste och finaste…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone