0 858 visningar

12 svar

Frågetecken på kantarell

Madde Småland

9 okt 2011 kl. 17:47

Ngn som har en aning om vad detta kan vara? Lyckas inte få till några riktigt bra bilder då de är så små. Bild 1 är taget i skogen och de andra 2 här hemma med en knappnål som jämförelse. När jag fann dom så var de mer grå/blå men har mörknat nu på vägen hem.
Tack på förhand

0

"JAS" Helsingborg

9 okt 2011 kl. 18:12

Du har en myxomycet på kantarellen. Torka och spara den, jag skulle gärna vilja ha den av dig. Jag hör av mig:)

0

Madde Småland

9 okt 2011 kl. 18:14

Ok:) Är det bäst att torka den i torken då eller på nät med fläkt eller spelar det ngn roll?

0

Viktoria, Finland

9 okt 2011 kl. 18:22

Hittade det här om det är av intresse, kolla s. 15 :)

http://svampar.se/smf/smt/SMT_2005_2.pdf

0

Madde Småland

9 okt 2011 kl. 18:30

Tack Viktoria! Väldigt intressant läsning:)

0

"JAS" Helsingborg

9 okt 2011 kl. 18:50

Nu skall man ta gammal skåpmat med en nypa salt men visst är det intressant. Uno Eliasson som är en av de största auktoriteterna inom myxomycet området vill inte kalla dem “slemdjur” utan helt enkelt myxomyceter en egen livsform. Man har under åren fört myxomyceterna både till djur och svampriket men som Uno hävdar, ”DE ÄR EN EGEN ORGANISM” så blanda inte ihop dem med andra varelser. Du kan ju läsa om dem på min hemsida också.  http://skogensrst.vpsite.se/. Jag hoppas att kunna uppdatera sidan inom kort då det just har varit en konferens i Brasilien med alla de forskare i världen som pysslar med dessa små varelser, Uno var en av de som häll inledningsanförandet och sedan tre föredrag till under de två veckor som mötet varade, så jag får väl se vad han har att dela med sig av :)

0

"JAS" Helsingborg

9 okt 2011 kl. 19:21

Här är en intressant länk som jag fick igår tror jag. “http://www.nytimes.com/2011/10/04/science/04slime.html?pagewanted=1&_r=4&ref=science”

0

Gina

11 okt 2011 kl. 00:38

Oj vad spännande! Följer med intresse vad det kan vara. Har faktiskt aldrig sett ngt liknande.

0

Madde Småland

11 okt 2011 kl. 08:51

Tack JAS :)
Har varit inne på din hemsida flera gånger, helt underbara bilder på en massa små myxomyceter. Förstår bara inte hur du lyckats hitta alla! De jag själv lyckats hitta i år har jag funnit på ren tur. De är ju så små...
Om du inte pratat med din far ännu så fick han hem kantarellen igår:)

0

"JAS" Helsingborg

15 okt 2011 kl. 17:05

Hej Madde!
Kantarellen på plats hos mig och fotograferad och stoppad i kollekt lådan som skall gå till Uno på måndag. Jag snodde din bild oxå:) Uno har rätt mycket att göra och jag sänder honom 50 st. kollekt så nu får han ännu mer att göra så det kan ta lite tid innan vi får svar på vilken art det rör sig om. Skall jag tippa på någon så blir det att det är någon från det stora släktet PHYSARUM.

0

Madde Småland

16 okt 2011 kl. 22:42

Tusen tack Janne:) Blir intressant att se vad Uno kommer fram till. Kollade lite på Physarium och det fanns iaf många likheter. Självklart får du använda min bild:)

0

Madde Småland

16 okt 2011 kl. 22:43

Sorry…. Physarum skulle det stå...

0

"JAS" Helsingborg

15 aug 2012 kl. 10:24

Fick en påminnelse om denna tråden idag. Arten var en Physarum album (Bull.) Chevall. 
Madde har så klart fått veta för länge sedan;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone