Ngn som har en aning om vad detta kan vara? Lyckas inte få till några riktigt bra bilder då de är så små. Bild 1 är taget i skogen och de andra 2 här hemma med en knappnål som jämförelse. När jag fann dom så var de mer grå/blå men har mörknat nu på vägen hem.
Tack på förhand
Nu skall man ta gammal skåpmat med en nypa salt men visst är det intressant. Uno Eliasson som är en av de största auktoriteterna inom myxomycet området vill inte kalla dem “slemdjur” utan helt enkelt myxomyceter en egen livsform. Man har under åren fört myxomyceterna både till djur och svampriket men som Uno hävdar, ”DE ÄR EN EGEN ORGANISM” så blanda inte ihop dem med andra varelser. Du kan ju läsa om dem på min hemsida också. http://skogensrst.vpsite.se/. Jag hoppas att kunna uppdatera sidan inom kort då det just har varit en konferens i Brasilien med alla de forskare i världen som pysslar med dessa små varelser, Uno var en av de som häll inledningsanförandet och sedan tre föredrag till under de två veckor som mötet varade, så jag får väl se vad han har att dela med sig av :)
Tack JAS :)
Har varit inne på din hemsida flera gånger, helt underbara bilder på en massa små myxomyceter. Förstår bara inte hur du lyckats hitta alla! De jag själv lyckats hitta i år har jag funnit på ren tur. De är ju så små...
Om du inte pratat med din far ännu så fick han hem kantarellen igår:)
Hej Madde!
Kantarellen på plats hos mig och fotograferad och stoppad i kollekt lådan som skall gå till Uno på måndag. Jag snodde din bild oxå:) Uno har rätt mycket att göra och jag sänder honom 50 st. kollekt så nu får han ännu mer att göra så det kan ta lite tid innan vi får svar på vilken art det rör sig om. Skall jag tippa på någon så blir det att det är någon från det stora släktet PHYSARUM.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.