0 270 visningar

10 svar

Mandelriskor

Jan A, Uppsala

9 okt 2011 kl. 18:32

Alldeles nyss kom hustrun hem från skogens mörker med sena mandelriskor, inte i toppklass, men ätbara! Annonstjejen råkar (sant) ha näsan på rätt ställe! Växte på en bra “hot spot” med bombmurkla och flera arter jordstjärna m.m.
Elljusbilden blev inte bättre!

0

Madde Småland

9 okt 2011 kl. 18:36

Oj, grattis:) Har inte sett några mandelriskor på över en månad här hemma.

0

Mattias Andersson

9 okt 2011 kl. 19:03

Ja, det var lustigt. Rekordsent? Måste ha gillat de senaste dagarnas höga temperaturer.

0

Jan A, Uppsala

9 okt 2011 kl. 19:43

Ja, det var skojigt och rekordsent för oss! Dessa växte i mycket fin och gl granskog med många andra trädarter glest insprängda. Vi ska givetvis kolla andra lokaler också!

0

Jan A, Uppsala

9 okt 2011 kl. 20:40

Måste meddela att nu är de rensade. De fem hitre var helt perfekta. Mums!
Inget spill mer än fotjorden. Den bortre till vänster, hemtagen som utsäde, får följa med till skogs i morrn!

0

Boman

9 okt 2011 kl. 21:03

Lyckans ost! Sista hittades för ett par veckor sen hos oss. Har i frysen så vi klarar oss ett tag:-)

0

Jan A, Uppsala

10 okt 2011 kl. 07:47

Tack för det! Och även om det var hustrun som hittade, så fick jag ändå vakna upp ännu en morgon - med ljuvligt mandelriskdoftande fingrar!...;)

0

Birgitta D

10 okt 2011 kl. 08:45

Orättvist.

0

Bo E

10 okt 2011 kl. 08:52

grattis

har ni inte haft frost
?

eller klarar dom det?

har sett en del fina skäggriskor och igår förvånades helgens svampkurs då jag hittade två jättefina och (för min del i alla fall) rekortstora blodriskor, bägge var användbara och en i princip helt fri från larvangrepp.

men mandelriskor var det nu över ett år sedan jag såg skymten av…

0

Bo E

10 okt 2011 kl. 08:56

såg nu att de växte i granskog - det kan ju skydda mot frost

på samma sätt som man brukar hitta blåmusseroner sent under gran

mina mandelriskor växer i öppen betesmark med enstaka ekar och jag ger mig på att det är årets koflock som lärt sig tycka om dem!

0

Bo E

10 okt 2011 kl. 08:57

såg nu att de växte i granskog - det kan ju skydda mot frost

på samma sätt som man brukar hitta blåmusseroner sent under gran

mina mandelriskor växer i öppen betesmark med enstaka ekar och jag ger mig på att det är årets koflock som lärt sig tycka om dem!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone