0 293 visningar

7 svar

Gulaktig svamp?

smulan

9 okt 2011 kl. 21:46

Är denna svamp ätbar? Vad är det?

0

Hans v E

9 okt 2011 kl. 21:59

Den hette för blekgul slöjskivling, numera rökslöjskivling eller t.o.m (här på guiden) röksling. Ätlig.

0

Kenneth B

9 okt 2011 kl. 22:04

Eftersom bilderna är tagna vid olika tidpunkter frågar jag mig om det är samma svamp på olika växtplatser? Man skulle gärna se hur lamellerna ser ut!? Om den är ätbar eller inte spelar för mig ingen större roll, men det är alltid trevligt att lära sig någonting nytt! De sakkunniga kommer säkert med förslag på namn!

0

Kenneth B

9 okt 2011 kl. 22:19

Hej Hans,
Jag har inte sett rökslöjskivlingen som de bilderna som smulan bifogade! Visst brukar lamellerna vara gråaktiga?...och vanligtvis med en gul hatt!

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2011 kl. 00:05

Jag hade tänkt föreslå Föränderlig tofsskivling men eftersom man inte kan se foten eller lamellerna eller får veta substratet, så avstod jag gissningen och att som Hans kunna föreslå rökslöjing på bara dessa bilder tycker jag är lite väl oförsiktigt. Jag skulle inte äta dem, det kan vara något annat som gifthätting tex.

0

Boman

10 okt 2011 kl. 09:38

På min skärm ser de ut som att bilden inte har riktigt rätt färger. Allt annat, av det man ser, stämmer med rökslöjskivlingen.
Smulam, har du smakat? De ska vara vita där foten går över i hatt och smaka som gröna ärter eller ett bett i tungan(lätt blodsmak) dvs järn.

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2011 kl. 10:02

Jag ser inga mörka sporer på de hattarna under de övre så att säga och det brukar det vara om det är rökslöjing, fast de kanske är för unga? Jag håller med Boman om färgen oxå. Jag är oxå tveksam till om det är samma art på båda bilderna.

0

Bo E

10 okt 2011 kl. 10:17

den lilla på första bilden som ramlat omkull ser ju def. ut att vara en rökslöjskivling, men det kan vara lurigt med dessa slöjskivlingar så ta alltid smakprov! Om färgerna stämmer så skulle jag föreslå den bittra rödgula slöjskivlingen som växer på lövved - inte ätbar - och det blir man direkt varse vid smakprov!!
Rökslöjskivling växer på barrved och har den smak som ovan angetts - god matsvamp i så fall - men de ska gå mer i grågult o mindre rödrosa toner, enligt min erfarenhet i alla fall.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone