0 311 visningar

14 svar

svampdagen 8/10 frågetecken?

Bo E

10 okt 2011 kl. 10:53

I lördags var jag ute med ett gäng gflada svampplockare och vi tog en tur runt sjön Lången strax nordväst om Örebro

Det blev förstås mest trattkantareller men glädjande nog hade fler arter överlevt den första frostnatten som oturligt nog inföll just natten mellan fredag och lördag

några finfina strävsoppar, ett par ganska blöta kantareller av god storlek och en del gulröd taggsvamp

och så några frågetecken förstås

musseroner var det ganska gott om i varierande skick

denna hade tydlig smak av tvål - men är det såpmusseron med så gul hatt
????

foto: Bo E-son

0

Mattias Andersson

10 okt 2011 kl. 11:23

Kantmusseron, Tricholoma arvernense.

0

Bo E

10 okt 2011 kl. 11:48

tack för snabbt svar!

Då tar vi nästa frågetecken

en liten skivling som växte ut ur änden av ruttnande pinne

troligen barrved

gissning:
bitterskivling
...och vår undran…
eller kan det vara en gifthätting
???

0

Michael Krikorev

10 okt 2011 kl. 11:53

..och senaste bilden ser ut som fläckig bitterskivling, Gymnopilus penetrans (med reservation för ev. felbestämning p.g.a. de suddiga bilderna :-))

0

Bo E

10 okt 2011 kl. 13:21

tack Micke!
då var första ingivelsen rätt, men dendär gäckande gifthättingen är man ju ständigt på vakt inför…

Jo bilderna har ju skärpan bakom svampen! Det blir tyvärr så ibland, det hänger lite på bakgrunden, helst ska det inte finnas nåtsomhelst utrymme för “djup” i bilden när man använer mobilen verkar det som…

0

Bo E

10 okt 2011 kl. 13:27

Nästa frågetecken

Vi gissar en liten fjällskivling av någon dvärgform

ca 4 cm hög och 1,5 cm hattdiameter

sladdrig trådig fot

förmodligen lite frostskadad

fick inte helt tydlig info om fynfplatsen men samma skog som de två föregående - mossig blandskog med övervägande ungtall och unggran, samt en och annan äldre björk

0

Irene A

10 okt 2011 kl. 13:47

rödgrå grynskivling heter den.

0

Bo E

10 okt 2011 kl. 14:27

tack Irene!

Javisst är det en grynskivling!

Har bara sett de gula varianterna tidigare

Men den rödgrå fanns på forumet oxå med bättre bilder
Rödgrå grynskivling (Cystoderma carcharias

0

Bo E

10 okt 2011 kl. 14:28

länk till bättre bilder

http://svampguiden.com/forum/visa/124129

0

Bo E

10 okt 2011 kl. 14:33

Då tar vi itu med fler musseroner

gott om dem nu

men tyvärr har jag dålig koll på dem

denna gissar jag gallmusseron på
p g a den fruktansvärt bittra kväljande eftersmaken

stor svamp
uppåt 2 dm hattvidd men nästan ingen höjd p g a krokig fot som dessutom var så mör att “roten” av fotbasen (som kan bli rätt lång på musseroner) blev kvar i marken

gräsmark i stenig terräng med en massa död slyved liggande huller om buller

inte lätt att få fram hela fina svampar i den miljön om de dessutom börjar mjukna av ålder…

0

Bo E

10 okt 2011 kl. 14:38

och sista frågan

kan detta vara en ung gallmusseron?

Hade dock inte nån osmak utasn var snarare mild och nästan ingen arom heller

växte i samma terräng inom samma område som föregående tillsammans med pudrad trattskivling och brun trattskivling

ängsmark med stora gamla aspar och rejäla gamla hasselbuskar

en följdfråga:
har brun trattskivling omvärderats till “oätlig” och i så fall på vilka grunder / vilka gifter?

0

Irene A

10 okt 2011 kl. 16:49

Ser ut som såpmusseron för mig. Den är inte god, fast bitter smak låter konstigt.
Färgskalan på nästa bildserie ser konstig ut, definitivt för blå. Det skulle ändå kunna vara såpmusseron det också.

Vad menar du med “brun trattskivling”? Det finns ingen sådan i mina böcker.

0

musseroner ??

Bo E

11 okt 2011 kl. 12:55

tack Irene för svaret

men de såpmusseroner jag tidigare sett har varit högst ca 1/4 av detta gamla monsters storlek samt haft tydlig doft, äldre exemplar så vidrig stank av sur disktrasa att jag aldrig skulle komma på tanken att smaka på dem.
Dehär, både den yngre och den äldre hade mild eller nästan obefintlig “svampdoft”. Den yngre även mild smak och den äldre en fruktansvärd bitter kväljande eftersmak, inte skarp som en kremla utan   ja jag kommer inte på nåt bättre ord än just “bitter”!...och sen kväljande…

bilden på den delade hatten av den yngre har ett blåstick som ligger centralt till höger och främst påverkar det vita svampköttet medan färgerna på hatten är betydligt närmare originalet - jag upplevde dem som gråblå med vattringar i mörka kulörer som ju syns på bilden.
genomskärningsbilden återger svampköttet korrektare - det var ju naturligtvis inte alls blått!

0

svar Irene - trattskivlingar ??

Bo E

11 okt 2011 kl. 13:06

med brun trattskivling menar jag den som i äldre litteratur kallas “sommartrattskivling” men som jag har förstått innefattar det begreppet flera närstående arter av bruna till beige-sämskfärgade trattskivlingar.
de här var den blekbruna varianten

Småfjällig trattskivling - Clitocybe squamulosa är den i databasen som mest liknar de jag menar - fast lördagens fynd var ca 10 - 15 cm höga fasta och fina i köttet med behaglig doft. dock rådde jag min grupp att följa de senaste rönen att inte äta bruna trattskivlingar så vi lämnade dem i skogen (med visst vemod p g a kvaliten)
Det var ett inlägg under september eller oktober här på guiden där dessa diskuterades och förtäring avråddes, minns nu inte av vem men någon jag litade på i alla fall…

0

trattskivlingar ??

Irene A

11 okt 2011 kl. 16:43

OK, det ni hittade var förmodligen trattnavling, Pseudoclitocybe cyathiformis. Den har också gått under namnet kaffebrun trattskivling.

Vad jag vet ska den vara ätlig. Jag känner inte till om den har varit ifrågasatt - men tydligt är ju att den går att förväxla med mer eller mindre suspekta trattskivlingar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone