0 989 visningar

9 svar

Biskopsmössa

Annette L, norr om Sthlm

10 okt 2011 kl. 14:19

I går hittade jag hur många, vad jag tror, Biskopsmössor som helst…detta är en bråkdel…fanns nog iaf 20 till i varierande storlek på en yta på ca 30 kvm.

Biskopsmössa?

0

Bo E

10 okt 2011 kl. 14:44

grattis

efter vad jag förstått är de ätliga efter samma typ av behandling som stenmurkla

alltså avkok o borthällning av spadet

eller

torkning i minst tre månader

då behöver man inte bry sig om det skulle slinka med en lömsk rackare…

0

Bo E

10 okt 2011 kl. 14:45

sen återstår väl frågan om smaken är såpass intressant att det är värt besväret…har inte provat den

0

Annette L, norr om Sthlm

10 okt 2011 kl. 17:01

jag har inte ätit dem än, men har torkat dem och skall koka av dem när det är dags. Frågan är bara om det är “samma gift” i dessa som i Stenmurklan. Känns isf inte aktuellt eftersom vi har små barn…det var kul att hitta dem, eftersom det var så många. Får gå dit och plocka av resten oxå om de nu är OK att äta!

0

Karl S

10 okt 2011 kl. 17:50

Jo det är samma gift, och att torka dom avlägsnar bara en del av giftet, Om du avkokar dom försvinner å andra sidan det mesta av smaken. Så jag avråder bestämt från att äta dom.

Se vidare:
http://svampistockholm.org/toxique9.html

0

Karl

Annette L, norr om Sthlm

10 okt 2011 kl. 17:52

tack !

0

Biskopsmössa i Bohuslän

Birgitta F

10 okt 2011 kl. 18:31

Hej alla ! Hittade denna idag i en område intill mina granar med mer inslag av lövträd.
Det måste väl vara Biskopsmössa ?
eller har man hittat den falska i Bohuslän tidigare ?

0

Biskopsmössa i Bohuslän

Birgitta F

10 okt 2011 kl. 18:31

åsså bilderna

0

Biskopsmössa i Bohuslän

Hans Myhre

10 okt 2011 kl. 19:27

Biskopsmøssan har vitaktig fot som med aldren blir brunlig slik som denne. Den falskhe har blålilla fot…og voser mest i sandig tallskog..

0

Biskopsmössa i Bohuslän

Birgitta F

10 okt 2011 kl. 19:52

tack för svar då vet jag

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone