Jag kan inte artbestämma denna musseron som växte i tallskog. Några var ljust grå, andra mörka, hatten slemmig,foten vit och fast.
Hade hoppats på streckmuss. men den är det inte, eller ?
Det är dåligt med musseroner, bara den blå har jag sett ingen kastanjemuss. som brukar finnas i tallskogen.Är det likadant i övriga delen av landet ?
Musseron
För mig ser båda ut som streckmusseron.
Här i Västerbotten har jag inte sett så många av dem, inte än i alla fall. Däremot stora mängder av droppmusseron, riddarmusseron, kantmusseron, fjällmusseron, en hel del såpmusseron, goliatmusseron och kråsmusseron.
Lite tidigare på säsongen såg jag några enstaka lakritsmusseroner och rikligt med bitter riddarmusseron.
Är det streckmusseron, jag vill minnas att foten gick aningen i gult liksom skivorna men det var kanske äldre ex.Då måste jag plocka dem i morgon för jag minns att de var goda.
Bo det är samma svamp på båda bilderna, du ser undersidan på den jag håller i handen.
Jasså Irene , då förstår jag inte varför jag sett så lite musseroner.
Frostvaxingen fanns på plats i tallskogen och namnet har jag inte bytt det blev ett skrivfel :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.