0 707 visningar

7 svar

Stolt fjällskivling?

gunhild i Kåddis

10 okt 2011 kl. 18:20

Är det ngn som hittat stolt fjällskivling här uppe hos oss i Ångermanland eller Västerbotten?
I dag såg jag den “rodnande” som ju finns, men jag ville gärna att det skulle varit den stolta.

0

Kristina MF

10 okt 2011 kl. 19:06

Ser ingen vattrad fot så då borde det vara rodnande fjällskivling.

0

Hans Myhre

10 okt 2011 kl. 19:28

Nei, ikke stolt men Rødnende fjellskivling.

0

Irene A

10 okt 2011 kl. 19:34

Elisabeth Bååth har hittat stolt fjällskivling i Umetrakten. Du kanske kan prata med henne och få lite mycel och odla stolt fjällskivling själv? De trivs bland hundbajs, har jag märkt :-)

0

gunhild i Kåddis

10 okt 2011 kl. 21:43

Jag vet att Bettan odlar dom stolta, har själv haft några bakom huset, men jag undrade om ngn. hittat den ute i det vilda på våra breddgrader. Jag visste också att jag hade rodnande fjällskivling på min bild.

0

Irene A

25 nov 2011 kl. 17:15

På hundpromenaden igår kom jag plötsligt ihåg din fråga, Gunhild!
Jag såg gamla exemplar av stolt fjällskivling här hemma, tvärsöver vägen - i grannens granhäck, för ca en månad sen.

Och jag tycker att man sällan ser dem “i det vilda”. Det har oftast varit marker som påverkats av spillning från betesdjur eller andra djur. Påfallande ofta har jag sett dem längs vägkanter och stigar där man brukar rasta hundar..

0

gunhild i Kåddis

26 nov 2011 kl. 17:52

Irene menar du att stolt fjällskivling växer vilt i Nordmalingstrakten? Då mäste jag spana runt kohägnarna i Baggböle. Där går kossorna ute hela året. Rodnande fjällskivling har jag sett en del vid älven.

0

Irene A

26 nov 2011 kl. 18:22

Inte Nordmaling, jag menar i Hörnefors, mitt i byn..

Rikligast har jag sett på Gotland, där det springer hästar och/eller kaniner :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone