0 433 visningar

14 svar

Bara nyfiken

Ragnhild

10 okt 2011 kl. 18:52

När jag läser om er som plockar hur mycket trattkantareller och kantareller som helst brukar jag undra vad ni gör med den. Säljer? Ger bort?

0

mickeleh

10 okt 2011 kl. 18:59

Ger bort, försörjer arbetskamrater,svärföräldrar,barnens dagisfröknar,fruns arbetskollegor plus annat löst folk!!! Ger bra KARMA;-) Men till nästa år ska jag nog sälja lite lokalt,till krogar och dyl,kan bli en riktigt fin peng även om säsongen bara blir en bråkdel så produktiv.

0

Lena Strömstad

10 okt 2011 kl. 22:15

När det egna lagret är fyllt ger vi bort alla sorter utom Karl.-Johan och smörsopp till alla som vill ha. Vad gäller trattkantarellerna är vi dessutom väldigt kräsna när vi plockar och tar bara dom extra fina, men det blir ju ändå hur mycket som helst.
Tar också med många vänner ut i skogen, då kan man hitta och plocka sen får de svampen för att göra i ordning den.. det är lyxigt att komma hem efter en bra skogsdag och slippa göra i ordning svamp. Det tar ju tid även om man rensar noggrant i skogen.

0

Boman

10 okt 2011 kl. 22:18

Jag ger bort till släkt, vänner och bekanta som inte själva kommer ut i skog och mark, eller vågar plocka svamp. Säljer en del ibland men inget regelmässigt. Mest till nån bekants bekant som hört att jag brukar ha som frågat.Till en restaurangägare också, Kallar till hans familj(Italienare).
Vi äter nog rätt enorma mängder svamp i familjen.

0

Mamma Mi

11 okt 2011 kl. 00:52

Ger bort till släkt och vänner. För mig är själva tiden i skogen den största behållningen och det är bra motion. Jag har blivit tullfrågad att vara med och sälja vid en odlarmarknad och även vid en julmarknad men jag vet inte. Då skall man ju samla glasburkar och hålla på. Jag nöjer mig nog med att ge bort och den glädjen det ger mig. Brukar ge bort vid jul med ett recept på min fantastiskt goda trattissoppa hängandes på burken. Sen äter vi mycket svamp med.

fast rätt komiskt är att jag aldrig, fram till idag stekt trattisarna färska. Hade en otrevlig smakupplevelse för många år sedan då jag blev bjuden på stekta trattkantareller och de var sega nästan geleiga. Men idag han vi bara ut en haltimma och det blev inte så mycket och så hade jag lite blek taggsvamp sedan gårdagens skogsäventyr. Så jag slängde med dem i pannan och GUD så gott. Kan tilläggas att jag stekte dem ganska hårt.

0

Boman

11 okt 2011 kl. 07:52

Om du fått sega geleiga trattisar så var de nog inte det. Trattisar. De blir aldrig sega.
Är mycket restriktiv med att äta svamp någon annan plockat, vill helst se dem först.Många plockar utan att veta vad de får med sig.
Såg ett exempel senast igår. Som tur var hade damen missat att hon plockade Rödgul trumpetsvamp blandat med Trattkantarell. Hon hade ingen aning och hade inte reagerat på deras olikhet.

0

Ragnhild

11 okt 2011 kl. 08:09

Jag har sett en hel del slemmurklingar i år och de kan faktiskt förväxlas med trattisar om man inte ser upp. F ö tycker jag att det finns gott om flera små bruna förväxlingssvampar så trattisar är inte helt problemfria.

0

Christoffer

11 okt 2011 kl. 08:37

Igår fick jag höra på en svampvandring att man förr doppade slemmurklingar i socker och åt. Men är inte den lite tarmretande?

0

Madde Småland

11 okt 2011 kl. 08:45

Gör som de andra skrivit, behåller för eget behov och ger bort resten till vänner och familjen. Ibland blir det så mkt över ändå att jag då säljer överflödet till en restaurang.

0

Ragnhild

11 okt 2011 kl. 09:10

Jo, jag misstänkte nog att ni inte åt allt själva. Men det roliga är ju faktiskt att vara i skogen och hitta svamp så jag förstår att ni inte ger er när de egna lagren är fyllda.

0

Boman

11 okt 2011 kl. 09:11

Om man förväxlar trattkantarell med slemmurkling kanske man inte ska plocka svamp. De är väldigt olika i känsla och även i utseende.
Alltid bäst att plocka noga, svamp för svamp om man inte är supersäker på vad man håller på med.

0

Mamma Mi

11 okt 2011 kl. 10:01

Jag har faktiskt funderat själv på om det kan ha varit så att det var annan svamp i grytan. Men ingen av oss blev iaf fall sjuk. Skall väl också säga att jag nu på senare år blivit mer restriktiv på att äta svamp som andra plockat och bjuder på. Men denna upplevelse med trattisarna var nog för tio år sedan innan jag själv började bege mig ut i svampskogen.

Slemmurklingen kan ju möjligtvis vara lik på avstånd men knappast när man kommer fram. Dessutom tycker jag den är mer “grönaktig” och mer “genomskinlig” än trattkantarellen. Rödgul kan jag förstå på ett sätt. Flera av de rödgula jag plockat i år har inte varit lika släta under som på bilder man brukar se.

Däremot har jag själv i år förväxlat trattkantareller med kruskantarellen. Först för jag inte visste att det fanns en kruskantarell och sedan för att de är lika varandra vid första åsynen. Sen när man väl plockar dem så ser man ju skillnaden. Det finns väldigt gott om just kruskantarell i vår skog i år, har dock aldrig sett den tidigare år.

0

Ragnhild

11 okt 2011 kl. 19:11

Man måste absolut vara jättenoga. För några år sedan plockade jag trattkantareller med en väninna, en mycket snabb och “rafsig” dam. Vi gick hem var och en till sig och dagen därpå kom hon till mig med något som hon hade hittat i svamprenset och som definitivt inte var trattis. Det gick inte att se vad det kunde ha varit i stället men hon fick ju slänga allt som hon plockat och gjort i ordning.

0

Gula

11 okt 2011 kl. 19:16

Jag förstår inte ide´n med ‘snabb och raffsig’ svampplockning. Det är ju i det närmaste en filosofisk syssla. ;-)

0

Ragnhild

11 okt 2011 kl. 19:50

Folk är helt enkelt olika.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone