0 920 visningar

5 svar

Soppspinding :)

Per Gz

11 okt 2011 kl. 22:50

Hittade denna mysko svamp idag i en hassellund med asp och björk. Först trodde jag det var en liten sopp av något slag så jag tog med den hem för att studera den närmare. Väl hemma upptäckte jag att den hade en trådig yta på överdelen av foten och även på nederdelen av hatten. Det var då jag upptäckte att den hade skivor! Men inte “normala” skivor utan väldigt konstiga sådana.
Någon som vet vad detta är?

0

Per Gz

11 okt 2011 kl. 22:53

Några fler bilder…

0

Soppspindling :)

Per Gz

12 okt 2011 kl. 12:07

Glömde att skriva att hela svampen var ca 6 cm hög och hatten ca 3 cm bred. Den hade brunt kött i både fot och hatt och ändrade inte färg alls, varken vid tumning eller över tiden. Luktade gott.
Man kanske också skulle kunna kalla skivorna åsar. Men undantag för insektslarver var svampen fräsch och fast.

0

Michael Krikorev

12 okt 2011 kl. 14:05

Tror det blir svårt att få något bra förslag på denna. Misstänkter att det är en spindling som har blivit otypisk p.g.a. någon parasit. Man kan ana en gul färg i köttet på vissa ställen, precis som gul svampsvampsnylting kan orsaka deformerade karljohansvampar som i början får gula fläckar i köttet.

0

Per Gz

12 okt 2011 kl. 14:12

Den gula nyansen i snittet berodde troligen på att jag skurit kantareller med samma kniv :)
Säkert kan det vara frågaon någon parasit men svampen kändes inte alls “angripen”. Hur som helst torkade jag den. Är det någon som vill titta närmare på den?

0

Karl S

12 okt 2011 kl. 17:54

Håller med Micke. Med ledning av ditt finger (är du synnerligen storvuxen?) är svampen ganska liten. Kanske en knopp av Cortinarius infractus? Bara en vild gissning.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone