I hässlet har min enda trollhand på hassel (bild 5:1) nu avgått med döden? Den visade smärre livstecken i våras, var nu bara c 6x9 cm stor och var nog som vackrast när Micke var med och fotade den våren –08. Trots idogt sökande på ”otaliga” hasslar i området har vi inte hittat någon mer trollbebodd
Grantrollen mår inte alls bra, men lever ännu. Bilderna blev riktigt usla i skumrasket, men jag visar dem iaf!
Det är kanske inte så roligt att leva på gran!
Ja, hattfärgen hos fläckig bitterskivling är variabel, från nästan blekt gulvit till varmt gulröd. Här kommer två med rätt olika hattfärg. Den på sista bilden trodde jag först var en spännande mussling på ved, men det visade sig vara en fläckig bitterskivling som dolde foten sin under lågan.
fläckig bitterskivling, Gymnopilus penetrans
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.