0 248 visningar

17 svar

Roligt och sorgligt!

Jan A, Uppsala

11 okt 2011 kl. 22:52

Den första roliga hattsvampen på dagens hundtur var verkligen lysande vacker. Växte på en murken granlåga. Kan det månne vara röd flamskivling?

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2011 kl. 22:53

På två närstående granstubbar fanns dessa krös. Det andra är kanske brunkrös?

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2011 kl. 22:54

På en fälld sälgstam på hygge finns de mest zonerade och beigetonade borsttickor jag sett. Och de är borstiga också… Även porlagret har gråbeige ton.

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2011 kl. 22:55

Halvunga, för mig lite ovanligare typ av altickor på hassel.

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2011 kl. 22:56

I hässlet har min enda trollhand på hassel (bild 5:1) nu avgått med döden?  Den visade smärre livstecken i våras, var nu bara c 6x9 cm stor och var nog som vackrast när Micke var med och fotade den våren –08. Trots idogt sökande på ”otaliga” hasslar i området har vi inte hittat någon mer trollbebodd
Grantrollen mår inte alls bra, men lever ännu. Bilderna blev riktigt usla i skumrasket, men jag visar dem iaf!
Det är kanske inte så roligt att leva på gran!

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2011 kl. 22:59

Nästan ute vid vägen finns en liggande död grov björk som jag visat bilder av tidigare. Nu är ribbgrynnorna p.g..

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2011 kl. 23:00

Nästan ute vid vägen finns en liggande död grov björk som jag visat bilder av tidigare. Nu är ribbgrynnorna p.g..

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2011 kl. 23:00

Bild 1 i serie 2 tror jag är Vedplätt, Dacrymyces stillatus, jag har haft liknade förra hösten och fick flera av dessa bestämda till vedplätt.

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2011 kl. 23:01

Nära toppen finns små, snygga fnösktickor…

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2011 kl. 23:02

och mot rotänden finns lite större!

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2011 kl. 23:03

Hemma hos hunden rotade jag lite i hennes häck och hittade som vanligt gullkrös – och snygga skinn.
Förra hösten hittade jag fagerskinn där; dessa är inte riktigt lika färggranna – men snygga.  Kanske ovanligt vacker pappersgröppa…

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2011 kl. 23:04

Tog hem några skinnfagra syrenpinnar och de såg ut så här:

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2011 kl. 23:08

Men JAS, ffa de bleka ser då ut som krös…

0

Asiankitten

11 okt 2011 kl. 23:09

Oh herre jösses! Jag läste sista inlägget och tänkte helt fel!!! Va äckligt tänkte jag men sen tänkte jag lite längre. :)

0

Michael Krikorev

11 okt 2011 kl. 23:11

Svamparna i första serien är fläckig bitterskivling (Gymnopilus penetrans).

0

Jan A, Uppsala

11 okt 2011 kl. 23:14

Tack Micke - kan den vara så väldigt snygg?

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2011 kl. 23:17

Du får väl avvakta och se vad som händer om det utvecklas mer och se vad det i så fall blir.

0

Michael Krikorev

11 okt 2011 kl. 23:41

Ja, hattfärgen hos fläckig bitterskivling är variabel, från nästan blekt gulvit till varmt gulröd. Här kommer två med rätt olika hattfärg. Den på sista bilden trodde jag först var en spännande mussling på ved, men det visade sig vara en fläckig bitterskivling som dolde foten sin under lågan.

fläckig bitterskivling, Gymnopilus penetrans

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone