0 783 visningar

36 svar

Svamputflykt i Salatrakten?

Bo Reyer

8 sep 2006 kl. 21:33

Skulle inte vi svampintresserade i Salatrakten kunna göra en gemensam svamputflykt i de närmaste trakterna runt Sala under hösten? Naturligtvis är ju alla inom bilavstånd välkomna.
Vad säger ni?

0

Tina Nordberg

8 sep 2006 kl. 22:52

Hej Bo, låter trevligt.Inte så långt från Kolsva.Hittar du bara på ett bra datum så får vi se hur det passar.Då kanske både gubben o jag kommer.Söndagar passar oss bäst.Men får bli den dag då de flesta kan.

0

hanzzon

8 sep 2006 kl. 23:56

hej bo.
då kommer vi självklart. det vore jättetrevligt!
mvh

0

Bo Reyer

9 sep 2006 kl. 07:46

2 svar hitintills men det vore önskvärt om någon med större kunskaper kunde följa med.

0

Lena M

9 sep 2006 kl. 07:54

Inte för att jag besitter de stora kunskaperna , men det vore trevligt med en gemensam svamputflykt. Alltid kan vi lära oss något av varandra.

0

sören sennebring

9 sep 2006 kl. 08:29

Jag och min fru är intresserade att häbga på en sådan utflykt om tiden passar, inga experter men kan en del och vi kan säkert byta kunskaper.

0

Bo Reyer

9 sep 2006 kl. 18:56

Det ser inte ut som att vi blir så många. Jag föreslår att ni som visat intresse hör av er till B.reyer@telia.com.  Så snart som möjligt. senast 14/9.  Mitt förslag är att vi träffas söndagen den 17 sept. alt. 24 sept beroende på vilka som kan avvara ett par timmar en söndag. Jag har även för avsikt att försöka få med en reporter från lokaltidningen, då denna sight behöver all uppmärksamhet den kan få.
Kom just på att det är valdag den 17:de, Man hinner ju rösta ändå. Detta är upp till er.

0

Tina Nordberg

11 sep 2006 kl. 20:22

Är det någon mer som vill haka på ?

0

Bo Reyer

18 sep 2006 kl. 18:46

Ang svamputflykten i Salatrakten. Hittills är det bara Tina Nordberg som visat intresse. Om vi blir några fler så är datumet 24/9. Hör av er så snart som möjligt om ni är intresserade.

0

Hannah

19 sep 2006 kl. 10:30

Intresse finns, men inte möjlighet just detta datum… Vissa måste jobba även på helgen… :(

0

Tina Nordberg

19 sep 2006 kl. 10:41

Vårt ( gubben o jag ) intresse kvarstår o hoppas att det blir av. Någon mer ?

0

Lena M

19 sep 2006 kl. 19:08

Kan vi inte gå ” halva vägen var “?
D.v.s träffas någonstans i Gysingetrakten.? Då blir det ca fyra, fem mil både för oss och er.
Kanske finns de intersserade i trakten av Sandviken, Horndal, Långshyttan ??? Skogarna blir förståss ett vitt kort för oss alla , men vadå .
Bara en undring!

0

Tina Nordberg

19 sep 2006 kl. 19:56

Vi (Kenneth o Tina)Får ca : 11-12 mil till Gysinge vi bor inte i Sala, utan i Kolsva. Vi kanske har lika långt var till Sala.Tycker du Lena att det blir för långt?

0

Lena M

19 sep 2006 kl. 19:59

Funderar ???

0

Tina Nordberg

19 sep 2006 kl. 20:00

Sedan gäller det att vi får med oss Bo åxå.

0

Lena M

20 sep 2006 kl. 07:31

Jag kan ju inte påstå att jag funderat, jag har sovit.
Det är som sagt en bit att åka och blir det några deltagare ?
Är det någon med som är duktig på svamp ? Och när/ var på söndagen
blir det isåfall ? Bo, hur är intresset i dags dato ?

0

Tina Nordberg

20 sep 2006 kl. 11:41

Var har vi Bo ? Hur blir det om söndag ?
Jag vet inte vilka som är intresserade o vilka som är kunniga, men man får väl hjälpas åt.

0

Bo Reyer

20 sep 2006 kl. 13:54

I nuläget är det endast fam. Nordberg som visat intresse. Ingen “expert” har hört av sig. Om det blir av så blir det några timmar på förmiddagen. Jag hade hoppats på större intresse, så nu är det upp till er. Ska vi ställa in och göra ett nytt försök nästa höst?

0

Lena M

21 sep 2006 kl. 07:33

Bo. Du skall ha tack för att du försökt att samla ihop ett gäng, men som tyvärr fick dåligt gensvar.
Det hade varit trevligt med flera deltagare och gärna någon som kunde lite om ovanliga ( oätliga / giftiga) arter )
Kanska går det bättre en annan gång !

0

Svamputflykt 24 sep

Tina Nordberg

21 sep 2006 kl. 10:05

För att det ska bli någon svamputflykt på söndag i Salatrakten behövs flera deltagare. Om ni är intresserade hör genast av er. Det vore jätteskoj att komma ut ett gäng o byta erfarenheter.Tag med kaffetermosen korgen o kniven så ses vi.

Två som hoppas

0

Svamputflykt 24 sep

Anders Hansson

21 sep 2006 kl. 10:11

Om det blir en svamputflykt i Salatrakten, vart ska vi träffas?

0

Svamputflykt 24 sep

Tina Nordberg

21 sep 2006 kl. 10:42

Jag vet inte, plats är ej bestämt ännu . Det är Bo som är hemma i Sala så han får komma med förslag.

0

Svamputflykt 24 sep

Bo Reyer

21 sep 2006 kl. 19:48

Jag bor på Målargränd 24. och har tel. 0224-13691

0

Svamputflykt 24 sep kl 10.00

Tina Nordberg

21 sep 2006 kl. 20:34

Nu är det dax. Påsöndag kl 10.00 träffas vi hos Bo i Sala för vidare färd ut till svampskogen. Alla är välkomna att följa med, skogen är rymlig.Samla ihop folk o kom.

0

Tina Nordberg

22 sep 2006 kl. 14:46

Gun-May o Göran följer m från Västerås.

0

Karin

22 sep 2006 kl. 20:26

Hej.
Lycka till och ha en skön dag och att ni hittar mycket svamp och njuter av det underbara vädret.
Mvh

0

Tina Nordberg

22 sep 2006 kl. 20:30

Tack detsamma

0

Tina Nordberg

23 sep 2006 kl. 09:19

Det finns ännu många platser kvar i skogen.

0

Lena M

23 sep 2006 kl. 19:09

Jag önskar er en givande dag i skogen ! Fint väder är iallafall utlovat, själv åker jag ett par mil norrut.
Ser framemot en rapport och bilder ifrån er svamptur.

0

Tina Nordberg

23 sep 2006 kl. 22:57

Tack Lena, hoppas du med får en fin dag. Önskar mig någon ny art.
Matkorgen är packad.Pitabröd o finsk Risksallad o kaffe. Åsså lite choklad.

Trevlig söndag tillönskas alla skogsmullar.

0

Tina Nordberg

25 sep 2006 kl. 20:43

Tack Bo för att du tog initiativ till denna trevliga utflykt.Vi blev inte så många men då blir det ju inte trångt i skogen.Ganska mycket svamp blev det för min del, 25 arter i ätkorgen. Minst lika många på gift o oätliglistan.
Några för mig nya arter som behandlas under ett annat inlägg. Med detta facit i hand måste jag säga att det blev en trevlig o lärande utflykt. Sedan ska vi inte glömma matkorgen. Tack Bo för de underbart goda kräftkantarellerna.Vi käkade åxå pitabröd med finsk Risksallad. Tack alla som var med , hoppas vi gör om det igen.

0

Lena M

26 sep 2006 kl. 10:28

Vad är kräftkantareller undrar

0

Tina Nordberg

26 sep 2006 kl. 21:03

Hej Lena M.
det är mumsiga kantareller inkokta med dillkronor o salt. Precis som man kokar kräftor.

Hälsningar

0

Kräftkantarell

Göran H

27 sep 2006 kl. 10:11

Bosse, nu blev jag intesserad.
Ett par frågor bara.
1) Skall kantarellerna förvällas innan dom åker i dillspadet eller hamnar dom där direkt från skogen så att säga ?
2) 1 dl vatten låter lite, kokar det inte torrt ?
3) Hur mycket salt är det lämpligt att börja med till nämnda mängd vatten ?
4) Har du provat med blek taggsvamp också ? Är just nu lite magert med kantareller i mina trakter.

0

Kräftkantarell

Bo Reyer

27 sep 2006 kl. 18:07

Hej Göran. Gå in på fliken recept och bläddra ner till 2003-07-24 så hittar du det komplicerade receptet. Jag har haft enstaka taggsvampar med och även de blev goda, men svampar som inte har fast konsistens typ trattkantarell blir “sladdriga”.

0

Kräftkantarell

Lena M

27 sep 2006 kl. 18:21

Bo. Jag har läst ditt recept och tänker testa nästa torsdag då jag får gäster ifrån Skåne. Det blir spännande !

0

Kräftkantarell

Bo E

27 sep 2006 kl. 18:32

Fårtickor eller fjällig taggsvamp? Går det oxå bra?

De är ju ofta i riklig mängd förekommande och speciellt de fjälliga har jag inte nån bra idé om hur man tillreder.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone