0 564 visningar

16 svar

Tork

Gert

12 okt 2011 kl. 17:29

Litet hemmafix och en kupévärmare,
sedan torkar du ett par kilo trattisar på fyra timmar.Måtten bestämmer du själv.Med timer kan du torka på natten.Kostar ett par hundra. Nät av mässing(dyrare) eller rostfritt.

0

Kicki

13 okt 2011 kl. 00:12

Vad fin! Bor själv i lgh så jag har inte så stora ytor annars skulle jag också ha snickrat ihop en. Riktigt fin var den.

0

Boman

13 okt 2011 kl. 09:09

Snyggt jobbat! Vi letar efter en gammal garderob med mått som passar våra ramar. Sprider ut dem lite överallt just nu. Bästa platsen hittills är duschhörnet på bottenvåningen, på en torkställning i fyra våningar. Fläkt på framför och allt är torrt på en natt!
Det tar tid att anpassa sig till att bo stort:-)

0

"JAS" Helsingborg

13 okt 2011 kl. 09:11

Kanon Gert!
Jag har ett förslag eller rättare sagt ett alternativ till metallnät, har lite dålig erfarenhet av dessa om man torkar mycket och i flera år så brukar metallnät fallera och rosta hur konstigt det än låter så är det så. Jag har byggt några stycken genom åren och i de senaste har jag använt “insektsnät” av plast, finns i byggvaruhusen, funkar mycket bra.

0

"JAS" Helsingborg

13 okt 2011 kl. 09:16

Har ju faktiskt bild på min senaste. På bilderna torkar jag nässlor men jag lovar att det har torkats mycket svamp i den och just nu ligger gårdagens skörd av rökslöjing i den, som jag skall ta hand om nu för de är klara:)

0

Boman

13 okt 2011 kl. 10:52

Vi kör också med insektsnät. Finns ju i metervara på byggvaruhus.

0

Jan A, Uppsala

13 okt 2011 kl. 17:33

Mässingsnät anser jag vara olämpligt. Risk för ärg, eller hur?

0

Gert

13 okt 2011 kl. 18:17

Jag har inte haft några problem.
Torken är ung. 10 år gammal. Nätet ser fräscht ut fortfarande.
Jag har försökt hålla det rent och i torrt utrymme. Du har ju rätt i att metaller oxiderar.
Rostfritt har jag också provat och det gick sämre. Kvaliteten på
nätet kan ju också påverka livslängden. Mässingnätet betalade jag 3-4 hundringar för.

0

Lena M

13 okt 2011 kl. 19:05

Vilken fin tork du byggt,där satt inte tummen mitt i handen s.a.s.

0

Anne Jukkas

13 okt 2011 kl. 21:35

Fin tork!
Är det någon som testat om ett vanligt torkskåp fungerar eller går att anpassa till svamptork?

0

Gert

14 okt 2011 kl. 09:58

Jag har inte provat själv, men jag har bekanta som testat torkskåp och det har fungerat bra.

0

"JAS" Helsingborg

14 okt 2011 kl. 11:26

Torkskåp fungerar utmärkt, kör mina sommar fynd, KJ och andra soppar i ett sådant på jobbet i Västervik. Här hemma har jag tyvärr inte plats för ett torkskåp annars skulle jag enbart använda det. Jag har gjort ramar med insektsnät som passar i skåpet :)

0

Anne Jukkas

18 okt 2011 kl. 22:57

Tack för svaren!
Ska testa mitt torkskåp nästa höst!

0

mange

20 okt 2011 kl. 15:08

bord tidningspapper o fläkt har funkat bra här….kanske bättre med skåp

0

ingalill

20 okt 2011 kl. 20:40

Tork
Jag har använt Evermat Hushållstork under 5 år och anser att den är bäst på marknaden!Har tjänat in sin kostnad!

0

Marianne

20 okt 2011 kl. 20:59

Håller med Ingalill. Har haft min Evermat ännu längre. Den kan byggas på med upp till 10 ållor och tar då en rejäl skörd av t ex trattkantareller.

0

Anne Jukkas

20 okt 2011 kl. 21:53

Häller med om att Evermaten är suverän, men man måste hitta andra bra lösningar när den inte räcker till för att torka all svamp snabbt nog. ;)
Det har varit en sanslös svamphöst och när vi är ner till Västerbotten så är det intensivplockning som gäller under några få dagar. Jag vill få svampen på tork så fort som möjligt för att hålla hög kvalité.
Har som sagt ett torkskåp som bara stått och skräpat, rena turen att den inte åkt på tippen. Nu har jag ju hittat ett nytt användningsområde för den.
Nu är säsongen över för min del men jag kommer definitivt att testa torkskåpet om det kommer fler lika härliga svampår som det varit i år.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone