0 518 visningar

15 svar

Hjälp lösa äktenskaplig tvist

Tanten

12 okt 2011 kl. 19:45

Hon säger trattkantarell, han säger rödgul trumpetsvamp. Vad säger ni experter?

0

GUL

12 okt 2011 kl. 19:49

tyvärr tanten- jag påstår bestämt att hon har fel!!!

0

GUL

12 okt 2011 kl. 19:50

äsch jag läste ju fel- i vanlig ordning är det ju HAN som har fel!!

0

Tanten

12 okt 2011 kl. 19:52

Trattkantarell alltså  ;-) ;-)

0

BaWa

12 okt 2011 kl. 20:46

Jag säger också trattkantarell.

0

koko

12 okt 2011 kl. 20:55

Når du finner rødgul trompetsvamp er du ikke i tvil.
Den er mye sprøere enn trattkantarell, og har helt andre farger.

0

Boman

12 okt 2011 kl. 22:20

Definitivt en trattkantarell, eller flera faktiskt. Inga Rödgula trumpetsvampar har åsar, de påminner mera om hud som legat i blött för länge på undersidan av hatten. Känslan av dem är också helt olika. De rödgula är flimsigare, tunnare i hatt och spröda i foten.Trattkantarell kan ha färger påminnande om den Rödgula trumpetsvampen ibland men har man lärt sig båda så tar man inte miste.

0

Lilla My

13 okt 2011 kl. 16:03

Han har fel. Men det visste hon väl redan? ;)

0

"JAS" Helsingborg

13 okt 2011 kl. 16:25

Vad är han för gubbe? Fel har han i alla fall :( Egentligen är trattisen och den röd-gula trumpeten bara lika ovanifrån i skogen, innan man har böjt sig ner och börjat plocka den, visserligen kan det finnas varianter av båda sorterna som kan bli rätt snarlika MEN nja fel bör man inte ta när man har handskats med de båda arterna några gånger.

0

Novisen

13 okt 2011 kl. 18:56

Förvånar mej att ingen talar om hur de skiljer sig när det gäller lukten, det är ju markant.

0

cajsa

13 okt 2011 kl. 20:18

Ja, den rödgula trumpetsvamen luktar gammal disktrasa, det gör inte höstkantarellen
Svamparna ni funnit är tveklöst höstkantareller.

0

gammal disktrasa ???

Birgitta F

13 okt 2011 kl. 21:04

första gången jag hör den varianten. I min näsa luktar den fräsch och fruktig

0

Anne Jukkas

13 okt 2011 kl. 21:14

Trattkantareller skulle jag definitivt gisSa på. Vet inte vad cajsa luktat på för rödgula trumpeter, men dom jag plockar luktar definitivt inte som mina disktrasor. Rödgul trumpet har en fruktig och god lukt om den är färsk. Enligt min mening så luktar den godare än trattisen, även om den också luktar gott på sitt sätt.

De trattisar och rödgula trumpeter som jag plockar i vissa lokaler i Västerbotten är väldigt lika varandra och enligt min erfarenhet så är inte åsarna alltid lika diffusa på den rödgula som det sägs här på forumet.
Variationen är så stor att man ibland undrar om det inte rör sig om flera arter än bara dessa två.

=)

0

Marina Jansson

13 okt 2011 kl. 21:45

Rödgul trumpet kan lukta riktigt illa om den har blivit för gammal…
Kanske disktrasa, men definitivt kräkslukt.
Däremot luktar fräscha exemplar av päron eller någon annan frisk frukt.

0

nej cajsa

klas jaederfeldt

13 okt 2011 kl. 21:49

trattkantareller

0

nej cajsa

Kenneth B

14 okt 2011 kl. 08:51

Just det…!! Jag kommer ihåg en diskussionstråd i det förflutna där en viss pseudonym ville envist ha bort benämningarna “trattis” och “höstkantarell” från forumet. Jag talar ofta om “trattisar”, men bevare mig från “höstkantareller”!! ;) För övrigt hittade jag en 140 grams kantarell på hösten!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone