Definitivt en trattkantarell, eller flera faktiskt. Inga Rödgula trumpetsvampar har åsar, de påminner mera om hud som legat i blött för länge på undersidan av hatten. Känslan av dem är också helt olika. De rödgula är flimsigare, tunnare i hatt och spröda i foten.Trattkantarell kan ha färger påminnande om den Rödgula trumpetsvampen ibland men har man lärt sig båda så tar man inte miste.
Vad är han för gubbe? Fel har han i alla fall :( Egentligen är trattisen och den röd-gula trumpeten bara lika ovanifrån i skogen, innan man har böjt sig ner och börjat plocka den, visserligen kan det finnas varianter av båda sorterna som kan bli rätt snarlika MEN nja fel bör man inte ta när man har handskats med de båda arterna några gånger.
Trattkantareller skulle jag definitivt gisSa på. Vet inte vad cajsa luktat på för rödgula trumpeter, men dom jag plockar luktar definitivt inte som mina disktrasor. Rödgul trumpet har en fruktig och god lukt om den är färsk. Enligt min mening så luktar den godare än trattisen, även om den också luktar gott på sitt sätt.
De trattisar och rödgula trumpeter som jag plockar i vissa lokaler i Västerbotten är väldigt lika varandra och enligt min erfarenhet så är inte åsarna alltid lika diffusa på den rödgula som det sägs här på forumet.
Variationen är så stor att man ibland undrar om det inte rör sig om flera arter än bara dessa två.
=)
Just det…!! Jag kommer ihåg en diskussionstråd i det förflutna där en viss pseudonym ville envist ha bort benämningarna “trattis” och “höstkantarell” från forumet. Jag talar ofta om “trattisar”, men bevare mig från “höstkantareller”!! ;) För övrigt hittade jag en 140 grams kantarell på hösten!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.