Fann de här i gräsmattan nära ett äppelträd. Blöder inte, möjligtvis sipprar det fram lite vit saft efter en tid men i väldigt små droppar. Verkar inte ändra färg vid beröring/skador. “Skalet” på foten håller ihop mer i remsor än det inre fotköttet.
Inte nämnvärt brännande/skarp smak.
Artbestämningshjälp: grå kremla?
Vad roligt med ännu en ny svamp till meritlistan då, som jag även förstått att man kan/bör äta efter avkokning. Tack för hjälpen!
Någon som har förslag på hur den ska tillagas i övrigt. Steka i smör där också? Jag tycker svamp fungerar alldeles utmärkt som stekt i smör, men det vore roligt med lite spännande variation…
Vad roligt med ännu en ny svamp till meritlistan då, som jag även förstått att man kan/bör äta efter avkokning. Tack för hjälpen!
Någon som har förslag på hur den ska tillagas i övrigt. Steka i smör där också? Jag tycker svamp fungerar alldeles utmärkt som stekt i smör, men det vore roligt med lite spännande variation…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.