0 663 visningar

5 svar

Bruna kremlor

Lasse L

8 sep 2006 kl. 21:56

Har hittills inte hört någon annan kremla än mandelkremla beskrivas som brun. Undrar om det finns någon annan, mindre angenäm variant som kan anta den färgen. Har fått för mig att den mörkare fläcken i mitten är signifikativ för just mandelkremlan. Om ingen varnar mig kommer jag att fortsätta njuta av den ljuvliga smaken och får se om man får vara med till nästa säsong.

0

IreneA

8 sep 2006 kl. 22:38

Kremlan längst ner på bilden kan väl knappast vara något annat än puckelkremla, har i så fall växt i tallskog. Den är mild, men ingen höjdare som matsvamp om jag har förstått det rätt. Har aldrig provat den själv.

Om de andra är samma art törs jag inte svara på, men det finns många kremlearter som har liknande brun/vinröd färg.

0

Franco Matli

9 sep 2006 kl. 06:54

Mandelkremla är bunden till granen.
Den varierar mycket i fråga om hattens färg och storlek, åldern på svampen innebär också förendrigar.Unga knoppiga kremlår kan vara ommöjliga att artbästemma.Troligtvis ingår mandelkremla i en grupp närstående arter(enligt en del mykologer)
Den smakar inte mandel, namnen berör på att när man drar en finger på lamellerna dom flagrar och påminner då om mandel flagor.Just nu förekommer mandelkremla riklig i våra skogar.På din bild har du 2 olika kremlor, 2 är KANSKE mandel den minsta är troligtvis som Irene sa puckelkremla, den kommer inte med gran.Att artbestämma genom en bild utan att ha andra data blir ibland bara en gissning.Fotografera gärna en av dina svampar upp och ner okså, snitta en så att man kan se kötteto ch legg en 50 öre (koppar)
så att man ha en viss uppfattning av storleken också, vilken smak har dom och sist miljö typ.Glömde, ta bilderna i dagsljus så att färgerna inte blir fel.Ju mera information, lättare att få hjälp

0

Lasse L

9 sep 2006 kl. 10:41

Jag provar igen. Är tyvärr militant motståndare till kopparslantar men de ligger på ett A4-ark. Kommer inte ihåg exakt fyndplatsen, men det var iaf granskog.

0

IreneA

9 sep 2006 kl. 10:49

På den här bilden kan man se att det är ganska tjocka, bräckliga skivor med åsar emellan. Är de dessutom milda och goda att smaka på som råa, är de ätliga - mycket sannolikt mandelkremlor.

0

Lasse L

9 sep 2006 kl. 12:10

Tack för det! Då blir det fullt i pannan idag med.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone