Hej,
Hittade en udda vedsvamp i Skuleskogen (Ångermanland) som jag undrar är öronmussling? Men jag blir osäker eftersom det ska vara en sydvästlig art. Måste ju vara ett fint fynd om det är öronmussling? Vad säger ni, är jag rätt ute eller finns det någon förväxlingsart? Tack på förhand.
öronmussling?
Jag håller inte med Hans om epålettsvamp! Visserligen så befinner du ju dig nära kusten så ek borde ju finnas i ditt område men jag tycker att dina svampar är alldeles för vita, stora och så är de vågiga i hattkanten vilket är lite typiskt för ostronmusslingen, så jag tror mer på blek ostronmussling, Pleurotus pulmonarius.
Tack för era synpunkter och förslag!
Fotot är taget vid västra entrén i Skuleskogen. Där finns det bara gran och någon enstaka björk så jag var nästan helt säker på att det var en granlåga. Det var lite därför jag var inne på öronmussling eftersom den ska gå på gran.
Men troligen var det något lövträd ändå för förslaget på blek ostronmussling köper jag. Hittade nedanstående bild på nätet och den ser ju klockren ut:
http://calphotos.berkeley.edu/cgi/img_query?enlarge=0000+0000+0911+2565
I nya svampboken av Holmberg/Marklund anser de inte att det finns någon förväxlingssvamp till öronmussling. En del bilder på nätet på öronmussling/blek ostronmussling är väldigt lika så jag håller inte med. Särskilt när de inte har någon fot och det är svårt att avgöra substratet.
Hursomhelst, stort tack för hjälpen. Kul att få ett namn på den!
Både “vanlig” och blek ostronmussling kan - åtm i mina trakter - växa också på granlågor och stubbar. Jag har flera egna fynd och har tidigare omnämnt ett fynd som Uppsala Svampklubbs vårexkursion 2007 gjorde i Fiby urskog. Så visst KAN ditt substrat vara en granlåga. Ffa blek ostromussling hittar jag fö ofta också på död hägg. Och god är den!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.