Har kikat på rapporterna, men inte hittat så många från Dalarna, är det någon som vet om det är någon idé att satsa på en skogstur där nu i helgen?
Här i Stockholmstrakten har det ju varit en del minusgrader, men trattisarna brukar ju vara rätt tuffa.
Svamparna här i Dalarna tog slut för så där en 10 dar sen på grund av långvarig torka, blåst och frost. I gran- och björkskog 0. I tallskog fanns det länge en del svamp. Har inte kollat på trattisar på ett tag, och det är möjligt att den del finns kvar, men dom är nog inte i något bra skick. Dessutom riskerar man att bli tagen för en älg av alla jägare som skjuter vilt i skogarna.
Jag är ute varje dag och plockar svamp. Tycker att det finns mycke kvar av de flesta arterna. Brukar hålla mig runt Smedjebacken, Ludvika Vansbro. Vissa områden torra andra har drabbats av flera nätter med frost.Men visst finns det svamp. Åker själv till Sörmland för att plocka arter som det finns lite av i mina trakter.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.