0 1445 visningar

12 svar

torka kantareller i ugn?

Nikke nybörjare

8 sep 2006 kl. 23:07

Eftersom det blivit så mkt kantareller så har jag inte plats att torka mer, men hörde att det funkar i ugn. Någon som har ngt tips? Ska svampen ligga på bakplåtspapper? Vilken temperatur är den bästa? Hur lång tid tar det?

0

Tina Nordberg

8 sep 2006 kl. 23:12

Ingen vidare ide att torka Kantareller överhuvudtaget, de blir beska, alltså - förlust.Var försiktig med att torka i ugn det blir lätt för varmt.Kolla tillbaka i forumet det finns massor med tips. Lycka till.

0

per d

8 sep 2006 kl. 23:20

absolut inte torka kantareller !! då är det bättre att låta dom växa vidare i skogen. prova i stället att sylta kantareller i en klassiks 1 2 3 lag somkantarellerna får koka i några minuter. det är 1000 ggr bättre än att torka dem. smakar urgott till en viltpate eller vanlig leverpastej !!!!

0

Nikke nybörjare

8 sep 2006 kl. 23:21

Hej Tina. Jag har redan kollat bakåt i forumet men hittade inget specifikt tips för kantareller. Jag brukar torka på nät för att senare kunna ha det i svampsås. Funkar utmärkt, men nu är nätet fullt av diverse kantareller å soppar.
Behöver torka en del för jag å tjejen klarar inte av att äta 2, 6 kilo kantareller(efter rensning.) :)

0

Nikke nybörjare

8 sep 2006 kl. 23:23

Hej per d, du han visst svara innan jag skrev klart.. :) Har alltid torkat kantareller å det blir jätte gott till såser av olika slag..

0

Karin Hedén

8 sep 2006 kl. 23:26

0

Tina Nordberg

8 sep 2006 kl. 23:29

Just det du kommer inte att hitta   något tips om att torka kantareller för ingen har tipsat om det. Men massor om torktips för andra svampar.Smaken är som baken…..........
Lycka till.Det gäller att frosa nu.

0

Tack ändå

Nikke nybörjare

8 sep 2006 kl. 23:34

Jag får testa mig fram. Men hur lång tid brukar det ta för annan svamp?

0

Tack ändå

Tina Nordberg

8 sep 2006 kl. 23:44

PÅ nät 1 - 3 dygn i rumstemp. Ovanför element eller fläkt 1 dag.

0

Tack ändå

Nikke nybörjare

8 sep 2006 kl. 23:55

Tack Tina. Det med nät visste jag men ska testa med fläkt istället. Och nu är det dags för smörstekta kantareller.. mums..

0

Annette Landin

9 sep 2006 kl. 09:54

Har du inga vänner med varmluftsugn, då går det på en timme max, badrumsgolv med elslingor funkar oxå :=)Jag torkar kantareller och stöter i mortel och har i gmla stora kryddburkar, strör sedan över sallad, såser mm

0

Nikke nybörjare

9 sep 2006 kl. 11:38

Hej Annette! Glömde skriva att det är varmluftsugn jag har. Vilken temperatur har du när du torkar? Elslingor i golv har jag nästa höst och nu vet jag då att det funkar oxå. :) Tack för tipsen!

0

Helga

9 sep 2006 kl. 16:04

jag torkar skivade karl-johan i 3d varmluftsugn, 50 grader och har en grytlapp mellan så inte luckan går igen.
Lycka till!
/Helga

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone