0 813 visningar

5 svar

Ibland bli jag så lycklig!

Birgitta Corbett

15 okt 2011 kl. 13:30

Idag var jag ute på en liten runda i lilla “hemmaskogen”. Sitter och plockar Trattisar just vid ingången till skogen då jag hör några småkillar komma mot mig.
- Här nån stans ska de finnas, säger en av dem.
Jag reser på mig och säger.
- Letar ni efter de här?
- Är det kantarellerna?
- Ja, svarar jag, Trattkantareller. Ni kan plocka de här så plockar jag där borta.
Jag kommer på att jag sett några Spindlingar i närheten, plockar dem och visar skillnaden mellan åsar och skivor. Sedan går jag vidare. Efter ett tag hör jag glada tillrop i skogen och snart prasslar det i buskarna hos mig.
- Är det här en Kantarell, frågar pojken med lysande ögon.
- Ja, svarar jag. En mycket stor och fin kantarell. Och om ni tittat vid era fötter så ser ni massor av Trattisar ni kan plocka.

Summa summarum, pojkarna och jag plockade svamp i 3 timmar tillsammans!
Och när vi var klara skildes vi som vänner.

0

Annette L, norr om Sthlm

15 okt 2011 kl. 14:24

Tänk, det där är så kul! De lär sig och har vi tur fick de ett ganska bra och nyttigt intresse. Min son lyssnade med spänning på Franco och P-E igår, samt kom med hur många svampar som helst för artbestämning…allt i sin iver för att hitta något rödlistat…

0

Ragnhild

15 okt 2011 kl. 15:54

Härligt! Kan inte låta bli att bifoga en bild på mitt barnbarn från en skogspromenad idag.

0

Helena i Lund

15 okt 2011 kl. 18:03

Att plantera ett litet mycel i våra barns och barnbarns hjärtan och hjärnor är liksom hela grejen!! :D

0

Birgitta Corbett

15 okt 2011 kl. 19:38

Härlig bild Ragnhild :)

0

Annette L

Birgitta Corbett

15 okt 2011 kl. 19:41

Synd att jag inte kunde vara med. Är så nyfiken på om ni hittade något rödlistat?

Jag hann tyvärr inte skydda min skog :(
Nu sitter det röda snitslar på hela baksidan och det hela har redan vunnit laga kraft.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone