Idag var jag ute på en liten runda i lilla “hemmaskogen”. Sitter och plockar Trattisar just vid ingången till skogen då jag hör några småkillar komma mot mig.
- Här nån stans ska de finnas, säger en av dem.
Jag reser på mig och säger.
- Letar ni efter de här?
- Är det kantarellerna?
- Ja, svarar jag, Trattkantareller. Ni kan plocka de här så plockar jag där borta.
Jag kommer på att jag sett några Spindlingar i närheten, plockar dem och visar skillnaden mellan åsar och skivor. Sedan går jag vidare. Efter ett tag hör jag glada tillrop i skogen och snart prasslar det i buskarna hos mig.
- Är det här en Kantarell, frågar pojken med lysande ögon.
- Ja, svarar jag. En mycket stor och fin kantarell. Och om ni tittat vid era fötter så ser ni massor av Trattisar ni kan plocka.
Summa summarum, pojkarna och jag plockade svamp i 3 timmar tillsammans!
Och när vi var klara skildes vi som vänner.
Tänk, det där är så kul! De lär sig och har vi tur fick de ett ganska bra och nyttigt intresse. Min son lyssnade med spänning på Franco och P-E igår, samt kom med hur många svampar som helst för artbestämning…allt i sin iver för att hitta något rödlistat…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.