När jag tog bilder på min Agave parryi – fådd som påskgåva - och min urgamla, egenhändigt inköpta Huernia sp., som blommat oavbrutet ända sedan jag visade den första gången - 2011-06-17 23:00:40
http://svampguiden.com/forum/visa/198180
- såg jag en amiral, måhända årets sista, fladdrande förbi fönstret. Jag stack ut men lyckades inte få någon bild när den gästade jätteverbenan. Så jag visar i stället denna (bild 1) och en exakt 1½ månad gl bild på en rejält skamfilad amiral (det finns fler), frukosterande på en Buddleja davidii ”White profusion”.
En sälg som kämpar för sin odödlighet. Till vänster håller svaveltickor på att äta upp den avbrutna, döda delen – till höger skickar den ännu levande stubben upp stubbskott som måhända kommer att bli till ett nytt stort sälgträd! Och bland markens löv tittar vita hattmurklor upp.
De flyttar inte tillbaka JAS, de dör i regel under vår vinter (jag har dock för länge, länge sen övervintrat några) och sen flyger nya hit på FS o.s.v.
Citronskål är en ganska vanlig syn här, brukar inte se ut som dessa. Jag kan faktiskt ha slarvat med stubbidentifieringen…:(
Får väl gå dit igen - efter lunch. Det är bara för plågsamt soligt väder, men man ju kasta sin skugga över sina objekt!
Har varit och kollat – men egentligen visste jag redan resultatet, eftersom årsringarnas utseende var avslöjande. Det är en askstubbe! Tack för väckningen JAS!
Och jag var nog inte tillräckligt klar i utläggningen om amiralerna. De som flyger på senhösten är oftast avlade av försommarinvandrare och uppvuxna i Sverige. Den tvåbente amiral jag möjligen försiktigt pekat ut har också invandrarbakgrund…
Gick ut och hem förbi de scharlakansröda vaxskivlingarna och tog några bilder. De är inte längre helt lättupptäckta!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.