0 370 visningar

23 svar

Skamfilade amiraler, lundsvampar m.m.

Jan A, Uppsala

15 okt 2011 kl. 23:34

När jag tog bilder på min Agave parryi – fådd som påskgåva - och min urgamla, egenhändigt inköpta Huernia sp., som blommat oavbrutet ända sedan jag visade den första gången - 2011-06-17 23:00:40
http://svampguiden.com/forum/visa/198180
- såg jag en amiral, måhända årets sista, fladdrande förbi fönstret. Jag stack ut men lyckades inte få någon bild när den gästade jätteverbenan. Så jag visar i stället denna (bild 1) och en exakt 1½ månad gl bild på en rejält skamfilad amiral (det finns fler), frukosterande på en Buddleja davidii ”White profusion”.

0

Jan A, Uppsala

15 okt 2011 kl. 23:37

Javisst ja, här kommer Agaven – med sol på tänderna – och Huernian idag.

0

Jan A, Uppsala

15 okt 2011 kl. 23:39

Men redan under tidig em gjorde jag en lundtur och såg en hel del! Undrar om midsommarkantarellerna också kommer nu…  Och de (inte) häggdoftande trattskivlingarna fortsätter att växa upp under sina lindar.

0

Jan A, Uppsala

15 okt 2011 kl. 23:40

På olika lövstubbar finns de mest olika typer av platticka. Nästan så man undrar. Två exempel:

0

Jan A, Uppsala

15 okt 2011 kl. 23:42

och

0

Jan A, Uppsala

15 okt 2011 kl. 23:43

Ved- eller rotplättar – eller något annat på granstubbe? Och vad är ”spöket” för nåt?

0

Jan A, Uppsala

15 okt 2011 kl. 23:45

En sälg som kämpar för sin odödlighet. Till vänster håller svaveltickor på att äta upp den avbrutna, döda delen – till höger skickar den ännu levande stubben upp stubbskott som måhända kommer att bli till ett nytt stort sälgträd! Och bland markens löv tittar vita hattmurklor upp.

0

Jan A, Uppsala

15 okt 2011 kl. 23:46

Och det här är väl en ”gräslig” typ av talgsvamp. Den tredje bilden visar en mera robust typ i barrskog. En del av denna större och mera talglika organism var med på Biotopia där den väckte uppmärksamhet!

0

Jan A, Uppsala

15 okt 2011 kl. 23:48

Begagnad blek ostronmussling på almlåga och borsttickor med porlagret rakt uppåt på gl rönnlåga.

0

Jan A, Uppsala

15 okt 2011 kl. 23:50

Blodtickorna på en känd tallåga håller på att ”ta slut”

0

Jan A, Uppsala

15 okt 2011 kl. 23:51

På en ännu oid låga fanns något annorlunda honungsskivlingar.

0

Jan A, Uppsala

15 okt 2011 kl. 23:53

Flera bilder på honungsskivlingarna, nu på 5 mm rutppr.

0

Jan A, Uppsala

15 okt 2011 kl. 23:54

Några pinnar med snygga skinn fick följa med hem…och hemma under björkarna är årets fjärde omgång av de gulnande musseronerna snart förgången…

0

"JAS" Helsingborg

16 okt 2011 kl. 11:28

Hej Jan! Fina fynd och mycket roliga saker, det du har på granstubben ser ut som Bisporella citrina Citronskål men den går ju bara på lövved eller?
Undrar om de medfarna Amiralerna klarar flytten?

0

Jan A, Uppsala

16 okt 2011 kl. 13:04

De flyttar inte tillbaka JAS, de dör i regel under vår vinter (jag har dock för länge, länge sen övervintrat några) och sen flyger nya hit på FS o.s.v.
Citronskål är en ganska vanlig syn här, brukar inte se ut som dessa. Jag kan faktiskt ha slarvat med stubbidentifieringen…:(
Får väl gå dit igen - efter lunch. Det är bara för plågsamt soligt väder, men man ju kasta sin skugga över sina objekt!

0

Jan A, Uppsala

16 okt 2011 kl. 15:29

Har varit och kollat – men egentligen visste jag redan resultatet, eftersom årsringarnas utseende var avslöjande. Det är en askstubbe! Tack för väckningen JAS!
Och jag var nog inte tillräckligt klar i utläggningen om amiralerna. De som flyger på senhösten är oftast avlade av försommarinvandrare och uppvuxna i Sverige.  Den tvåbente amiral jag möjligen försiktigt pekat ut har också invandrarbakgrund…
Gick ut och hem förbi de scharlakansröda vaxskivlingarna och tog några bilder. De är inte längre helt lättupptäckta!

0

"Ved- eller rotplättar"

Hans v E

16 okt 2011 kl. 17:59

måste vara en skålsvamp. Skulle vara intressant att titta närmare på.

0

Ved- eller rotplättar

Hans v E

16 okt 2011 kl. 18:05

Inte är det Bisporella. Vill Du spara en bit åt mig?

0

Ved- eller rotplättar

Jan A, Uppsala

16 okt 2011 kl. 18:30

Javisst Hans, det tar bara c 5.6 minuter att gå till stubben, så jag kan spara olika åldrar åt dig.

0

Ved- eller rotplättar

Hans v E

16 okt 2011 kl. 21:55

Det räcker med gamla tack!

0

Jan A, Uppsala

17 okt 2011 kl. 10:06

Någon som tror något om honungsskivlingarna i tråden?

0

"JAS" Helsingborg

17 okt 2011 kl. 10:22

Jag har två arter honungsskivling i min tråd och vill oxå ha förslag på dem, det vore kul att slippa kalla alla för “Armillaria sp.”

0

Klubbhonungsskivling

Irene A

17 okt 2011 kl. 13:39

Armillaria lutea, är mitt förslag.

Ett ytterligare förslag är att lägga frågetecknen under en egen rubrik. Trådar med 30-40 bilder i rad är inte de första man tittar igenom (inte jag i alla fall).

0

Klubbhonungsskivling

Jan A, Uppsala

17 okt 2011 kl. 13:53

Tack Irene - för klubbhonungsskivlingsförslaget!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone