Har lite som jag inte frågat om innan.
Serie 1 Växte i trädgården. I närheten finns, för mig okända, lövstubbar. Lukten var jordig. Tyvärr är de kanske lite för gamla för en säker identifiering men blir glad för alla tänkbara förslag:)
Sista bilderna från den 9/10.
Serie 4, är det en jordtunga eller klubbsvamp? Växte i granskog med inslag av björk och tall men närmsta träd var gran. 1 meter ifrån växte stora trattkantareller. Grävde inte i marken för att se vad som fanns längre ner i mossan men kanske går att avgöra utefter bilderna vilket detta är?
Tack på förhand:)
Tack Irene:)
Det kan det nog vara men kan den tegelröda ha sånt utseende på foten?
Läste nu att de föredrar bok eller ek. Förra gången hittade jag dom på björk men de i serie 3 växte på gran eller tall? Kommer inte ihåg nu vilket det var men ngt av de två vet jag att det är.
Lite konstig skog här hemma tydligen, flertal arter växer på andra träd än vad de brukar. Kantarellmussling på gran, gifthätting på körsbär och nu tegelröd slöjskivling på barrträd:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.