0 320 visningar

11 svar

Lite från 9/10

Madde Småland

16 okt 2011 kl. 22:14

Har lite som jag inte frågat om innan.
Serie 1 Växte i trädgården. I närheten finns, för mig okända, lövstubbar. Lukten var jordig. Tyvärr är de kanske lite för gamla för en säker identifiering men blir glad för alla tänkbara förslag:)

0

Madde Småland

16 okt 2011 kl. 22:17

Serie 2, en vacker ticka på granlåga. Känner igen den men har inte fått tiden att räcka till att kolla ifall den finns med i ngn av mina böcker. Ngt förslag på den?

0

Madde Småland

16 okt 2011 kl. 22:22

Serie 3, det här bör väl vara tegelröd slöjskivling? Har hittat den förut på annan lokal men vill se om minnet är rätt. Även den här gången så stämmer färgen, de är så röda som bilderna visar:)

Tegelröd slöjskivling?

0

Madde Småland

16 okt 2011 kl. 22:27

Sista bilderna från den 9/10.
Serie 4, är det en jordtunga eller klubbsvamp? Växte i granskog med inslag av björk och tall men närmsta träd var gran. 1 meter ifrån växte stora trattkantareller. Grävde inte i marken för att se vad som fanns längre ner i mossan men kanske går att avgöra utefter bilderna vilket detta är?

Tack på förhand:)

0

Karin W

16 okt 2011 kl. 22:28

Serie 2 tror jag är vedmussling.

0

Madde Småland

16 okt 2011 kl. 22:39

Tack Karin, ser ut som att du har rätt:) Mussling då, inte ticka.. ;)

0

Tina Nordberg

16 okt 2011 kl. 22:53

Ser 4 smal svampklubba.

0

Madde Småland

16 okt 2011 kl. 23:00

Tack Tina:) Ser ut att vara den.

0

Tina Nordberg

16 okt 2011 kl. 23:02

Slöjskivlingen ser ut att stämma den med.

0

Madde Småland

16 okt 2011 kl. 23:17

Tack igen Tina:-)
Den var jag rätt säker på men då jag bara sett dom 1 gång förut behövdes en bekräftelse så jag kan bli helt säker:-)

0

Irene A

17 okt 2011 kl. 08:11

Kan inte den första också vara gamla exemplar av tegelröd slöjskivling?

0

Madde Småland

17 okt 2011 kl. 11:07

Tack Irene:)
Det kan det nog vara men kan den tegelröda ha sånt utseende på foten?

Läste nu att de föredrar bok eller ek. Förra gången hittade jag dom på björk men de i serie 3 växte på gran eller tall? Kommer inte ihåg nu vilket det var men ngt av de två vet jag att det är.
Lite konstig skog här hemma tydligen, flertal arter växer på andra träd än vad de brukar. Kantarellmussling på gran, gifthätting på körsbär och nu tegelröd slöjskivling på barrträd:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone