0 927 visningar

6 svar

Trattkantarellens värd

Kenneth B

16 okt 2011 kl. 22:42

Jag trodde ända tills i lördags att trattkantarellen växer i gamla, mossiga, inte för våta granskogar. Bedöm av min förvåning då jag stötte på ett enormt bestånd i en ung och relativt torr talldunge!? Enligt Umeå Universitet (http://www.pallin.nu/pdf/projektarbete_3_kantareller.pdf) behöver trattkantarellen en lite surare barrskog med lågt PH! Vad säger de lärda? Hur definieras en “lite surare skog med lågt pH”? Kan man kolla skogens pH innan man böjer sig ner för att hitta det som man är ute efter?! Hur mäter man skogens pH! Som biokemist vet jag vad surheten innebär, men har tidigare inte behövt skogens pH-värde förrän nu! ; )

0

Mona

17 okt 2011 kl. 09:32

I Skåne växer de flesta trattkantareller i bokskog, men de vill nog gärna ha lite fuktigt.

0

Hej Mona,

Kenneth B

17 okt 2011 kl. 09:42

Tack för din kommentar! Vi nog har inga bokskogar i Österbotten (Finland), men det där med sur skog verkar intressant. Skall man gå med en pH-mätare och göra en analys innan man går in i skogen!?! Alla svampar behöver ju fukt, men pH…?!?

0

Hej Mona,

Skogsfrun i Obbola

17 okt 2011 kl. 09:58

Barrskogar är ju i allmänhet sura, eftersom barrens nedbrytningsprodukter är sura. Dock kan det finnas kalk i marken som gör barrskogen mindre sur. Man behöver ingen pH-mätare för att avgöra detta, utan det märks på vegetationen, eftersom många växter har specifika krav på markens pH (eller om det är mineraltillgången som är avgörande, det vet jag inte). På samma sätt har många svampar preferenser i fråga om surare eller mindre sura jordar, alternativt tillgången på kalk och andra mineralämnen.

0

Hej Mona,

"JAS" Helsingborg

17 okt 2011 kl. 10:33

Jag vet inte vad ni tycker och vika erfarenheter ni har men de flesta här på forumet är ju svamp & skogskunniga. Jag tycker att trattkantarellerna har minskat på många ställen sedan 70- 80talet då det hade skett en drastisk ökning sedan slutet av 50 talet eller början av 60 talet då försurningen av våra skogar ökade markant. På senare år har ju kalkningen höjt PH-värdet och de sura nedfallen från industrin minskat i många områden. Jag hade ställen i början på 80 talet där jag och pappa plockade men hjälp av 4 pers. över 1500kg trattisar på 6-7 veckor, nu är det nästan inga trattisar där överhuvudet taget fast skogen i det närmaste är den samma, ja träden har så klart vuxit men de var stora redan då. Någon mer som har denna erfarenhet?

0

Madde Småland

17 okt 2011 kl. 11:16

Här hemma tycker jag nog att det är tvärtom. Har bott i huset i 10 år nu och de sista 3 åren har vi hittat fler och fler nya ställen av trattisar och det på platser där de aldrig vuxit förut. Visserligen blir det väl inga 1500kg men med tiden när de nya ställena vuxit till sig så kanske de kan ge det tillsammans. Bara i år har vi hittat 3 nya ställen som det aldrig funnits några på tidigare år. Visserligen bara några liter på varje plats men de blir nog större med åren.
Som i min tråd “Udda plats?” finns det ställen nu där de växer på grusvägen, tanför Lammhult visserligen men inte många mil hemifrån.

0

Hej Mona,

Irene A

17 okt 2011 kl. 12:05

Jag tror inte att pH-värdet säger så mycket.
Vi hittar trattkantareller även i Gotlands kalkbarrskogar. Det är möjligt att pH-värdet på just de fläckarna där de växer är lägre, men det är definitivt inga sura skogar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone