Jo det blev rätt smarrigt! Smaken var som väntat god, men jag hade inte räknat med den trevligt krispiga konsistensen. Nu var musseronerna tämligt torra p.g.a. rådande väderleken vilket jag antar bidrog till krispigheten, men jag har faktiskt börjat få för mig att de flesta , om inte rentav alla svampar vinner på om de är lite torrare än normalt vid tillagning. Dels även i smak, men framför allt i konsistens. Jag tror rentav att det är den främsta anledningen till att myten uppstått att man inte ska skölja svampen. Med myten menar jag då att smakämnena skulle upplösas. Jag är övertygad om att så inte är fallet. Men faktum är ändå att svampen förlorar på att gå i stekpannan blöt. Därför skulle man då antingen låta bli att skölja, alternativt låta den torka ordentligt efter en sköljning. Det tar då såpass lång tid att det nog måste göras åtminstone ett dygn innan tillagning.
Häri ligger alltså vinsten med att lämna jord o grus kvar i skogen. :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.