Serie 11.
Nå måste jag dra upp på åsen och Kopparhatten, vinden har mojnat lite och solen strålar. Skogen är full av Bofinkar och vad jag tror är bergsfinkar som äter sig feta på bokollon som det är gått om i höst och tro det eller ej men luften är fylld av fågelsång. Väl framme möter mig som vanligt ett bedårande landskap med kraftiga bokar och en grönska och färgprakt som kan ta andan ur en men fylls av vördnad.
Serie 13.
Av någon anledning är det väldigt få arter myxomyceter, bara de vanligaste men vackra är de ändå. Metatrichia vesparium Bukettullklubba, har varit mycket av hela hösten, dess plasmodium har färgat veden röd. En liten nyfiken insekt vill också vara med om nu insekter kan vara nyfikna?
Serie 15.
Jag styr kosan mot några lågor där det så här års brukar börja växa ostronmusslingar men idag visar det sig att det inte finns tillstymmelse till dessa godsaker här. Det blir till att gå hela tio meter till högstubben med koralltaggsvamp i stället men det finns ingen högstubbe där, den har blivit till en låga, koralltaggsvampen finns dock där. Alldeles i närheten finner jag några gamla Slemmig
Serie 16.
Den nästan osynliga stigen i skogen leder mig fram till några lågor som jag brukar inventera men där finns inga myxar idag!? Men några vackra ögonskålar blinkar med sina långa ögonfransar mot mig och i anslutning till lågorna växer änne en art av honungsskivling, vilken kan detta vara?
Serie 19.
Sista bilden från skogen är något jag brukar hitta när jag snokar efter myxomyceter och jag antar att det är ett mögel eller “fungi inperfektum” Men har någon ett förslag till denna sista bild på denna resa så är jag tacksam.
När jag kommer ner på slätten så slår mig de gröna fälten med sanningen om att hösten egentligen är den tid då allt börjar. Hoppas resan i mina skogar har varit till belåtenhet och snart bär det av dit igen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.