0 457 visningar

17 svar

Ett nytt varv har på börjats.

"JAS" Helsingborg

17 okt 2011 kl. 20:43

Serie 11.
Nå måste jag dra upp på åsen och Kopparhatten, vinden har mojnat lite och solen strålar. Skogen är full av Bofinkar och vad jag tror är bergsfinkar som äter sig feta på bokollon som det är gått om i höst och tro det eller ej men luften är fylld av fågelsång. Väl framme möter mig som vanligt ett bedårande landskap med kraftiga bokar och en grönska och färgprakt som kan ta andan ur en men fylls av vördnad.

0

"JAS" Helsingborg

17 okt 2011 kl. 20:44

Serie 12.
En vacker fnöskticka lyser upp grönskan och en fnöskticka gömmer sig i grönskan och några porslinsnagelskivlingar står där som små parasoll i skogens dunkel.

0

"JAS" Helsingborg

17 okt 2011 kl. 20:45

Serie 13.
Av någon anledning är det väldigt få arter myxomyceter, bara de vanligaste men vackra är de ändå. Metatrichia vesparium Bukettullklubba, har varit mycket av hela hösten, dess plasmodium har färgat veden röd. En liten nyfiken insekt vill också vara med om nu insekter kan vara nyfikna?

0

"JAS" Helsingborg

17 okt 2011 kl. 20:46

Serie 14.
Några Trichia har blivit angripa av ”hattifnattar” Polycephalomyces tomentosus.

0

"JAS" Helsingborg

17 okt 2011 kl. 20:47

Serie 15.
Jag styr kosan mot några lågor där det så här års brukar börja växa ostronmusslingar men idag visar det sig att det inte finns tillstymmelse till dessa godsaker här. Det blir till att gå hela tio meter till högstubben med koralltaggsvamp i stället men det finns ingen högstubbe där, den har blivit till en låga, koralltaggsvampen finns dock där. Alldeles i närheten finner jag några gamla Slemmig

0

"JAS" Helsingborg

17 okt 2011 kl. 20:49

Serie 16.
Den nästan osynliga stigen i skogen leder mig fram till några lågor som jag brukar inventera men där finns inga myxar idag!? Men några vackra ögonskålar blinkar med sina långa ögonfransar mot mig och i anslutning till lågorna växer änne en art av honungsskivling, vilken kan detta vara?

0

"JAS" Helsingborg

17 okt 2011 kl. 20:50

Serie 17.
På väg mot bilden hittar jag några musslingar, frågan är om det är bävermusslingar eller? Här lyser oxå en liten bärfis bland cirtonskålarna.

0

"JAS" Helsingborg

17 okt 2011 kl. 20:51

Serie 18.
På vägen hem mot Helsingborg stannar jag vid Klåveröds dammar och drar en runda i granskogen där. Två arter som jag inte bryr mig om vilka de är jag plåtar dem bara för jag tycker att motiven är

0

"JAS" Helsingborg

17 okt 2011 kl. 20:55

Serie 19.
Sista bilden från skogen är något jag brukar hitta när jag snokar efter myxomyceter och jag antar att det är ett mögel eller “fungi inperfektum” Men har någon ett förslag till denna sista bild på denna resa så är jag tacksam.

När jag kommer ner på slätten så slår mig de gröna fälten med sanningen om att hösten egentligen är den tid då allt börjar. Hoppas resan i mina skogar har varit till belåtenhet och snart bär det av dit igen.

0

Tina Nordberg

17 okt 2011 kl. 21:18

Helt underbara bilder och trevlig resa.
Tror det är slemhorn.

0

"JAS" Helsingborg

17 okt 2011 kl. 21:22

Nej Tina, absolut inte! Ceratiomyxa fruticulosa Slemhorn, dem känner jag igen i alla dess skepnader.

0

gunhild i Kåddis

17 okt 2011 kl. 22:22

Jag har läst denna tråden och i fantasin varit med dig på åsen och upp till Kopparhatten. Brukar visa min bild därifrån på skogen för att visa att även i Skåne finns det stora skogar och höga berg.

0

"JAS" Helsingborg

18 okt 2011 kl. 08:20

De två första motiven känner jag igen,utsikt från “Kopparhatten” och porslinsnagelskivling. Snygga bilder. Värre är det med figuren på tredje bilden. Verkar vara en yrvaken tomte från skogen:)

0

Tina Nordberg

18 okt 2011 kl. 11:14

Bävermussling tror jag på.

0

Draken

18 okt 2011 kl. 12:44

Tack JAS för dina underbara bilder, det måste vara en lycka att få se hur bra det blev efter dagen, den lilla nyfikna insekten som ser ut som ett urtidsdjur är förtjusande. Jag trodde att det var en oxtunga du hittat.

0

Gula

18 okt 2011 kl. 13:15

Håller helt med Draken! Fantastiska bilder! Gäller också den andra tråden.
(Och jag väntar på din bok… ;-)  )

0

"JAS" Helsingborg

18 okt 2011 kl. 22:09

Jag har kollat lite och nu tror jag att musslinen är en Björnmussling Lentinellus ursinus, de är rätt lika ett tidigare fynd som jag har.

0

Birgitta Corbett

18 okt 2011 kl. 22:32

Underbara bilder från bokskogen, saknar den så. Det är en katedral känsla att ströva under mäktiga kronor på lövmjuk matta.

Och väldigt vackert och medryckande berättat.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone