Snart är säsongen slut, men jag vill inte ge upp plockandet riktigt ännu. Här i nordöstra Skåne har vi haft några frostnätter på ca -3 grader. Nu är det varmt igen. Tror ni att det fortsätter att växa gula kantareller trots frostnätterna?
Vi hade några frostgrader härom natten i Vättlefjäll, men jag fann ändå fina gula kantareller i förrgår. De växer ju under träd och ner i mossan, så det tar tid innan frosten når dit. Det ser man senare på hösten när marken är frusen men under barrträden är marken inte frusen. Annars tål de inte mycket frost utan blir sladdriga. Är det första gången de frusit har jag plockat de och gjort i ordning dem utan att tina dem, och då har det gått bra. Ett år plockade jag hundratals Karl Johan efter en natt med 10 minusgrader och gjorde snabbt ordning dem och i stekpannan och de var prima. Däremot ruttnade de som fick tina upp. Samma med äpplen. Hade två lådor som stelfrusit en natt och jag tog in lådorna och gjorde mos av de första innan de tinat, och när jag skulle ta andra lådan hade de redan hunnit bli kolsvarta.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.