0 434 visningar

13 svar

Riddarmusseron?

Mattias Roos

18 okt 2011 kl. 12:57

Är det riddarmusseron på bilden? Svampen är hittad på tallhed i Skåne. Riddarmusseron är den jag tycker är mest lika svampen på bilden. Någon som kan hjälpa mig?

Riddarmusseron?

0

Kenneth B

18 okt 2011 kl. 13:09

Färgen från ovan är inte helt typisk och belysningen kan lura en att tro fel!? Har du luktat på den? Mjölarom!? Det kommer säkert svar av mer erfarna musseronister!

0

Mattias Roos

18 okt 2011 kl. 13:15

Hm, tyckte inte den luktade mjöl. Å andra sidan har jag aldrig riktigt tänkt på att lukta på mjöl.;) Så där har jag inget bra svar. Men svampen var väldigt gul på undersidan, nästan svavelgul. Och det verkar inte riddarmusseron vara att döma av de bilder jag sett på den.

0

Irene A

18 okt 2011 kl. 14:02

Kanske lite rödstick i kvällssolen, men för övrigt liknar den väl riddarmusseron?

0

Mårten i Stockholm

18 okt 2011 kl. 14:35

Vad? Finns det tallhedar i Skåne, jag inbillade mig att det mest fanns i Norrland.

0

Irene A

18 okt 2011 kl. 15:04

Vombs fure har jag i alla fall hört talas om.

0

Mattias Roos

18 okt 2011 kl. 15:55

Detta stället ligger på östkusten. Jag var på jakt efter goliatmusseron. Har tyvärr inte hitta några. Men stället är verkligen idealiskt, så om man ska hitta matsutake i Skåne så borde det vara där.

Om det nu är riddarmusseron som ni chansar på, ska jag plocka och äta den? Anses den fortfarande farlig trots att det bara var några fransmän som åt sjukliga mängder av den och blev dåliga? Så har jag förstått det hela i alla fall…

0

Irene A

18 okt 2011 kl. 16:40

Ska du leta matsutake, kanske du behöver vara ute lite tidigare på säsongen. Den kommer tidigare än riddarmusseronen, åtminstone häruppe i Ångermanland/Västerbotten.

Nog kan du prova riddarmusseron om du vill, även om den är farlig i för stora mängder - precis som de flesta andra svampar..

0

Mattias Roos

18 okt 2011 kl. 17:28

Jag fick tips av Niclas Bergius att börja leta efter den i slutet av september/början av oktober eftersom hösten är senare här än i Norrland. Men som sagt, jag hittade inget. Tråkigt, men jag försöker igen nästa år. Kanske ska prova tidigare ändå, som du säger.

Precis. Det är ju bara sunt förnuft tycker jag. Det mesta är ju farligt om man äter för mycket av det. Och svamp tröttnar jag väldigt fort på, så då kanske det är läge att prova lite riddarmusseron.

0

Henrik S

18 okt 2011 kl. 18:27

Jag har även funnit T. aestuans (bitter riddarmusseron) som kan likna T. flavovirens vid Furuboda. Den är ofta mer toppig men inte alltid. Om smaken är bitter är det den bittra :)

0

Mattias Roos

18 okt 2011 kl. 19:43

Provsmakade inte den. Den såg inte så värst aptitlig ut med sin otäcka svavelgula färg. Men jag måste kolla upp det närmare känner jag.

0

Riddarmusseron

Irene A

19 okt 2011 kl. 13:56

Så här ser de i alla fall ut på “mina” tallhedar..

Det förekommer att den gula färgen är blekare, och då blir bitter riddarmusseron en förväxlingsart. De kan vara väldigt lika ibland, så att känna efter om smaken är mild, är förstås ett bra råd.

0

Riddarmusseron

Mattias Roos

19 okt 2011 kl. 14:21

Det är faktiskt precis så de såg ut i verkligheten! Bilderna jag tog återspeglar uppenbarligen inte verkligheten rätt i det här fallet.

0

Solveig Feretti

17 okt 2012 kl. 13:31

Ja, Det är riddarmusseron! Ätlig o god står det i min stora svampbok. Jag åt den första gången för två veckor sedan, mycket god!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone