Hm, tyckte inte den luktade mjöl. Å andra sidan har jag aldrig riktigt tänkt på att lukta på mjöl.;) Så där har jag inget bra svar. Men svampen var väldigt gul på undersidan, nästan svavelgul. Och det verkar inte riddarmusseron vara att döma av de bilder jag sett på den.
Detta stället ligger på östkusten. Jag var på jakt efter goliatmusseron. Har tyvärr inte hitta några. Men stället är verkligen idealiskt, så om man ska hitta matsutake i Skåne så borde det vara där.
Om det nu är riddarmusseron som ni chansar på, ska jag plocka och äta den? Anses den fortfarande farlig trots att det bara var några fransmän som åt sjukliga mängder av den och blev dåliga? Så har jag förstått det hela i alla fall…
Ska du leta matsutake, kanske du behöver vara ute lite tidigare på säsongen. Den kommer tidigare än riddarmusseronen, åtminstone häruppe i Ångermanland/Västerbotten.
Nog kan du prova riddarmusseron om du vill, även om den är farlig i för stora mängder - precis som de flesta andra svampar..
Jag fick tips av Niclas Bergius att börja leta efter den i slutet av september/början av oktober eftersom hösten är senare här än i Norrland. Men som sagt, jag hittade inget. Tråkigt, men jag försöker igen nästa år. Kanske ska prova tidigare ändå, som du säger.
Precis. Det är ju bara sunt förnuft tycker jag. Det mesta är ju farligt om man äter för mycket av det. Och svamp tröttnar jag väldigt fort på, så då kanske det är läge att prova lite riddarmusseron.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.