Plockade en massa skivlingar bland kvistar och stubbar i helgen. Kände mig rätt säker på att det var rökslöjskivling då skivorna var gråvioletta och smaken påminde om ärtor. Men nu är jag ändå osäker, mina exemplar hade bestämt mörkbrun for ner mot basen och hattfärgen ofta lite fräkning i mitten och ibland även mörkare mot kanten och ljusare i mitten. Jag kommer hursomhelst inte att äta den, men om ni har någon gissning vore jag tacksam.
En bild hade hjälpt. Har du möjligen någon? Här finns bilder att jämföra med: http://svampguiden.com/art/visa/Hypholoma_capnoides
Jag tror att de kan se ut så som du beskriver. Jag tror att foten blir mörkare brun och att det mörka så att säga vandrar uppåt när svampen blir äldre eller mindre fräsch. Och om du med mörkare hattar ut mot kanten menar lätt gråton, och inte något brunt, rödbrunt eller något annat. Lättare fräknighet har jag också sett. Jag har nyligen börjat lära mig rökslöjskivlingar, så jag är inte säker, men det är i alla fall min gissning.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.