0 2660 visningar

4 svar

Färg på torkad trattkantarell

Elisa

18 okt 2011 kl. 20:26

Hej!
Har plockat massor av trattkantareller i omgångar under hösten. Har varit noga i skogen och sedan synat varje svamp hemma vid rensbordet. Känner mig säker på att inte ha fått med ngn toppig giftspindling. Läste ngn stans att det var lätt att se om man fått med ngn toppig giftspindling eftersom den blev kolsvart vid torkning. Nu när jag synar min torkade svamp hittar jag flera svarta svampar. Jag som var så säker på att jag bara hade torkade trattkantareller blir nu jätte osäker. Kan det vara så att även trattkantareller kan bli svarta vid torkning? jag har torkad dem på tidningspapper i ett rum med mkt fönster så svamparna har fått mkt solljus.

0

Irene A

18 okt 2011 kl. 20:30

Vem säger att toppig giftspindling blir svart vid torkning..? Inte vad jag vet.
Däremot blir dåliga trattkantareller svarta.

0

Peter

27 okt 2011 kl. 19:49

Vissa av mina blir också svarta. Har också varit väldigt noga då jag plockade dem så jag VET att det är trattisar. Har sällan haft problemet tidigare men tror att det är lättare hänt när de är väldigt blöta.. Kan dina varit det? Sist plockade jag ca. 25 liter, det fanns otroligt gott om dem och de var väldigt stora och väldigt blöta. Började torka en del i torkskåp och där blev samtliga svarta. Torkade resten på vanligt vis på tidningspapper på golv med värmeslingor och då blev bara enstaka svarta. Kan inte minnas att detta hänt tidigare år då svapen varit torrare från början. MAO oroa dig inte om du varit noga från början, vissa av mina blir också svarta!

0

Boman

27 okt 2011 kl. 21:17

Man ska inte tro allt man läser! Det sprids info om giftiga kantareller också.
Aldrig hört att toppiga giftspindlingar skulle svartna och jag har plockat svamp i mååånga år.Släng de svarta trattisarna, de är dåliga och du kan bli sjuk av dem. Vet du att du bara plockat trattisar så vet du.

0

buffy

28 okt 2011 kl. 10:38

Trattisar blir svarta t ex om de är fuktiga och man torkar dem i lite för hög värme. De är ändå trattisar. Det där du läst om att toppiga giftspindlingar skulle bli svarta och därför lätta att känna igen stämmer inte alls. Det är i värsta fall ett rent livsfarligt tips eftersom man kan missa verkliga giftspindlingar om man litar till den urskiljningsmetoden.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone