0 356 visningar

18 svar

Vilken art Hjälp

Jan Andersson

19 okt 2011 kl. 01:20

Hittad i högt gräs intill lövskog.
höjd ca 20cm, hattbredd ca 15cm.
Färg gul-orange-brun.
Vad heter den och är den ätlig.
Luktar gott.

Stor svamp

0

Gert

19 okt 2011 kl. 09:16

Ser ut som guldtofsskivling, Phaeolepiota aurea.Tveksamt om den går att äta.

0

klas jaederfeldt

19 okt 2011 kl. 09:23

den äts i Estland

0

Irene A

19 okt 2011 kl. 10:18

Någon guldtofsskivling är det väl ändå inte? Hatt och fot på den ska ju vara grynig, och eftersom ringen är kvar, borde grynen på foten också ha varit det. Gott luktar den inte heller.

Och hur är det med färgerna egentligen? Starkt gulstick i de sista bilderna, men är den första mer korrekt?

Ta sporprov på svampen och återkom…

0

Michael Krikorev

19 okt 2011 kl. 10:42

Gyllenskivlingen bör inte användas till mat, dels eftersom den innehåller vätecyanid (blåsyra) som finns kvar även efter tillagning, och dels kan innehålla rätt höga halter av tungmetaller som kadmium:
http://www.mushroomthejournal.com/bestof/Paurea.html

0

Bo E

19 okt 2011 kl. 12:36

Tycker inte heller det ser ut som en gyllenskivling

sporprov vore bra

o lite närmare beskrivning av doft och smak

kan det inte vara en champinjon
?

0

mickeleh

19 okt 2011 kl. 14:20

Håller med du Bo nog ser det ut som champinjon allt. På bild 1 gissar vi på knölfotad;-)

0

Gert

19 okt 2011 kl. 16:35

Gyllenskivling:
Färg(text och bild), storlek och inböjd hattkant kan tala för.
Bild ett,den klena ringen och den släta foten talar mot,såvida den inte sett sina bästa dagar.
Sporfärg: Gyllenskivling rostbrunt
      Champinjon svartbrunt

0

Jan Andersson

19 okt 2011 kl. 18:41

svagt gul till ljusbrun.
Hur tar man sporprov.

0

Jan Andersson

19 okt 2011 kl. 18:43

Doft påminner om champinon lite åt mandel hållet.

0

Jan Andersson

19 okt 2011 kl. 18:45

Då lutar det åt gyllenskivling.
Synd att den inte går att äta, eftersom där fanns massor.

0

Jan Andersson

19 okt 2011 kl. 18:48

Efter att ha tittat på muchroomthejournal.com. Kan det inte vara denna

0

Draken

19 okt 2011 kl. 19:01

Sporprov tar man genom att låta svampen ligga på ett svart eller vitt papper och ser då vilken färg som sporerna har, rätta mig om jag har fel eller kom med utökad info

0

Draken

19 okt 2011 kl. 19:03

jag tycker att den ser ut som en champinjon

0

Irene A

19 okt 2011 kl. 19:09

Min första tanke var också en champinjon, för jag har en känsla av att den första bilden visar riktigare färg än de andra.

0

Bo E

20 okt 2011 kl. 12:46

ja det är svårt när bilderna visar så totalt olika färgskalor

bild 1 har ju nästan inget gult alls medan de andra är överdrivet gulstickiga, så som det ju kan bli om det tex är en gul vägg bakom vilket kan anas i bild 2…

men fotografen är väl den som bäst vet om svampen verkligen var orangegul och då är gyllenskivling ingen dum gissning

men färgen i bild 1 och doften av mandel tyder ju på en förslagsvis knölfotad champinjon

om den är gulorange och växer ymnigt så är det troligast gyllenskivling, men det bör vara lätt att se om det finns yngre exemplar som är lixom inneslutna i gult som dessutom brukar färga av sig vid plockning - då är det säkra gyllenskivlingar

Michaels länk tycker jag visar den från alla tänkbara sidor och utvecklingsstadier

0

Jan Andersson

20 okt 2011 kl. 21:12

Nu kom vi in på något annat. Väggen är inte gul utan vit.
Svampen är från ljusgul till ljusbrunt. Finns det verkligen så stora championer?

0

Gula

20 okt 2011 kl. 22:15

En typisk lite äldre gyllenskivling är det! På sista bilden syns ränderna på foten, den ‘rena’ och symmetriska undersidan av hatten, ‘klumpfoten’ och champinjoner har väl inte den färgen på skivorna?
Jag har haft gyllenskivlingar växande bakom knuten i flera år och sett dem i alla olika stadier.

0

klas jaederfeldt

20 okt 2011 kl. 22:58

helt plötsligt så tror jag att det är
Ringbitterskivling Gymnopilus spectabilis (junonius)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone