Jag är nybörjare på trattis. Har inte vågat plocka den förut men har i år plocka två gånger. Efter senaste gången fick jag ångest efter middagen och blev jätteorolig för en svamp som jag var osäker på och lade åt sidan men som sedan hamnade i grytan.
Nu undrar jag om en trattis som håller på att bli gammal kan torka i foten först så den blir mörk och så att hålet i hatten går ihop och blir mest som en mörk prick? Jag har varit i kontakt med sjukvård och giftinfo och googlat miljoner bilder.
Foten på svampen jag synade och som nu orsakar ångest hade smal fot som jag petade på för att kolla om den var ihålig. Blev inte klok på det. Hatten var trattisfärgad grögulljusbrun men jag blev osäker på om den var ihålig.
Toppig giftspindling har väl ändå om jag förstår beskrivningar och bilder här på sajten rätt ha tjock fot. Min svamp var spenslig, passar isf bäst in på gulbandad spindling.
Men som sagt, kan det ha varit en trattis som höll på att bli dålig? HAde ingen tanke påa tt svamp kunde bli dålig…
Det låter väl som ett bra förslag, för det är väl just oron som är värst just nu.
Ingen kan säga vad du har ätit utan att ha sett svampen eller magpumpning. Men det låter på dig som om middagen intogs för en tid sedan och då gör ju magpumpning ingen nytta.
Jag kommer följa tråden, så håll oss uppdaterade.
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTg1ThE-ezJ5rltpD6H8p2y1CbFQi9Tb31F5DrgE5Y3r8odDytl
Enligt detta troligtvis en gulbandad OM det nu inte var en trattis. Har nu sett många trattisar där hålet i hatten liksom gått ihop och hatten börjat sloka om en gasnak skrumpen fot. Men misstanke om “gentilis” kvarstår och jag nojar rejält.
Men hur kan du ta fel på så olika svampar, gulbandad och trattis är ju inte ens nära varandra?
Mindre trattisar har inget hål i hatten och kanske inte ens är ihålig i foten, så det är inget bra kännetecken. Om du skall fortsätta att plocka svamp kolla efter “svampföreningar” i din närhet eller svampkurser på studiefrämjandet eller försök få fatt i en svampkunnig i området där du bor så kanske det löser sig ska du se, för svamp är roligt och skall inte leda till noja och ångest.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.