Med tanke på att den är hittad ovanför Tängvattnet, skulle jag bli förvånad om den inte finns i Norrbotten också.
Det är generellt glest med rapporter (av annat än rödlistade arter) från Norrbotten. Att årets SMF-vecka hölls där, verkar inte ha gjort någon skillnad heller…
När det gäller rapportering till Artportalen tycker man ju att proffsen inom svensk och nordisk mykologi borde föregå med gott exempel och rapportera från sina mykologveckor. I år var det t.ex. Norrbotten vecka 35 och Gotland vecka 39.
Från Norrbotten har endast två av deltagarna lämnat fynduppgifter från ett fåtal platser. Från Gotland - inte en enda..
Bara för det tänker jag visa ett av gotlandsfynden, ett haröra som inte går att rapportera till Artportalen eftersom det inte är känt från Sverige:
Otidea mirabilis
Jag rapporterade som ej känd tror jag, min Gyromitra longipes. som jag sen ändrade till splendida. Kjell O hade med en torkad till Gotland och visade för en finsk mykolog som påstod att mitt fynd var longipes. I så fall är jag väl rätt ensam om den i Sverige. Han menade att sporerna skiljer sig åt på de båda.
Vän av ordning så måste jag påpeka att Jokkmokk inte ligger i Norrbotten om man avser landskapet Norrbotten, vilken man utgår ifrån här på guiden. Jokkmokk ligger i landskapet Lappland.
Vi här uppe västra delarna av Väster- och Norrbottens län lever med denna kluvenhet som vi själva (så även jag) har svårt att hålla isär ibland :)
När det gäller Sotriska så är det ingen svamp som jag har någon koll på men jag kan höra med mina svampkunniga vänner i Norrbottens kusten om dom hittat den på någon exkursion. Återkommer!
När det gäller Artportalen så blir jag väldigt fundersam. Hur vet man var gränserna går mellan Torne-, Lule- Pite-, Lycksele- och Åsele lappmark som finns angivna som egna Landskap? =/
Antar att Jokkmokk återfinns under Lule lappmark. Fast säker är jag inte.
Jag har full förståelse för att man vill dela upp detta stora område i mindre delar eftersom det finns väldigt stora ekologiska skillnader, men varför använder man Landskap som sorteringsrubrik? Väldigt besynnerligt!
Men det skulle vara roligt att veta var gränserna går.
Indelningen i landskap (och lappmarkerna) är en gammal tradition inom botaniken.
Detta har kommit till för att slippa ändra fynduppgifter när länsgränser flyttas eller hela län slås ihop.
Själv syftar jag faktiskt på länet när jag talar om Västerbotten, inte landskapet, och samma sak med Norrbotten - just för att det är svårt att hålla reda på de exakta gränserna för lappmarkerna..
Tack BaWa!
Kartan är iaf tydlig på var gränsen går mellan Torne- och Lule lappmark eftersom den i stort sett följer Kalixälven, sen blir det lite knepigare när det gäller gränsen mot Norrbotten eftersom den varken följer lappmarksgränsen eller kommungränserna. :) Intressant!
Tack Irene!
För historiken, den är bra att känna till, även om den inte hjälper så mycket.
Sen får jag väl försöka hålla i minnet vilka områden du menar när du skriver Norr resp Västerbotten
:)
Jag skulle tro att det är fler än jag som ibland undrar vad som menas.
Har kollat med mina Svampvänner i Lule-området och kan berätta att ingen av dom har hittat någon Sotriska.
Däremot kan jag berätta att Gallsopp hittats denna höst kring Luleå.
Det har inte rapporterats till Artportalen. :(
Passade på att uppmana dom att bli bättre på att rapportera också.
Själv lovar jag också att bli bättre på att rapportera vad jag ser på mina strövtåg i skog och mark, men ha inte allt för stora förväntningar eftersom jag bara är en novis som inte kan så många arter än, men med hjälp av mina svampvänner och er här på forumet så lär jag mig mer och mer.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.