0 453 visningar

13 svar

En rökridå har lagts ut

"JAS" Helsingborg

20 okt 2011 kl. 07:19

Serie 1.
över det skånska landskapet och i fjärran hägrar de dimhöljda svampskogarna. Starten går tidigt idag, morgonens dimma från havet har ännu inte skingrats, vinden sliter och drar i de sista björklöven i de ståtliga björkarna på andra sidan gatan, tallarna bugar och vajar som stolta budokämpar i den styva kulingen men den tidiga morgonen och vinden hindrar oss inte att med optimism se fram emot dagens jakt på rökslöjskivlingarna. Väl framme på Söderåsens västsluttning möter oss rökslöjingarna i mängder.

0

"JAS" Helsingborg

20 okt 2011 kl. 07:20

Serie 2.
På mitt säkra ställe finns det knappt en enda men ute på hygget hittar vi massor men det blåser väl mycket här ute så vi ställer kosan mot andra skogar och här möter oss höstens djupa granskog med ett sista dansande väsen från en svunnen tid och rökslöjingarna strålar mot oss.

0

"JAS" Helsingborg

20 okt 2011 kl. 07:21

Serie 3.
Dunklet och den djupa mossan är förtrollande i den planterade granskogsplantagen, hit har inte vår rödgran ännu nått men de importerade har slagit rot och bjuder ändå på en Bauresk stämning. En vedmussling så vacker och några honungsskivlingar stävar uppåt och trängs mot högre mål.

0

"JAS" Helsingborg

20 okt 2011 kl. 07:22

Serie 4.
I den susande skogens dunkel möter oss plötsligt jättarna, de är så stora att man inte tror sina ögon.

0

"JAS" Helsingborg

20 okt 2011 kl. 07:23

Serie 5.
Några snåriga och svårframkomliga rökridåer försöker hindra oss att hitta de sista för dagen men vi låter oss inte gå vilde i mina svampskogar, det ända som hindrar oss från att fortsätta är att vi inte har några extra korgar med oss och nu är de vi har fulla av skogens rykande läckerheter.
Tack för idag, slut för idag :)

0

Birgitta D

20 okt 2011 kl. 09:17

Mums
bara min färgning är klar med sottickan skall jag ge mig ut ocksåp och hitta de godingasrna.

0

Pochahontas

20 okt 2011 kl. 09:24

Å vilka fina bilder. Här lyser rökslöjskivlingarna med sin frånvaro. Vad gör ni med rökslöjskivlingarna, förutom att bara steka?

0

Birgitta D

20 okt 2011 kl. 09:41

Jag använder de små hattarna hela i soppa tex klar vinterskivlingssoppa fast med röksöj. i stället eftersom jag inte hittar vinterskivlingar.

0

"JAS" Helsingborg

20 okt 2011 kl. 10:14

På pizza, varma mackor, soppa, grädstuvade med lök, vitlök och lite ingefära. Bifogar en bild på en sida i boken “Svamplycka” av Jens Linder & Pelle Holmberg.

0

Pochahontas

20 okt 2011 kl. 10:24

Tackar

0

Boman

20 okt 2011 kl. 11:46

Underbara bilder. Saknar de vyer du har, här i granplantagens landskap.

0

Tina Nordberg

20 okt 2011 kl. 15:05

tack för en trevlig vandring i din skog. Det nästa att jag känner tröttheten i benen.

0

Birgitta D

20 okt 2011 kl. 15:26

klar vinterskivlingsoppa finns också i svamplycka.

0

"JAS" Helsingborg

20 okt 2011 kl. 22:25

Är det någon mer som har hittat sådana jättar som jag hittade, det står i svampböckerna max 8 cm, mina största är ju ca 15 cm i diam. !?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone