Igår hittade jag en rejäl blomkålsvamp och en felfri kantkremla
såg även en stilig röd flugsvamp
i måndags hittade en av mina kursdeltagare svart hattmurkla och i söndags åter en fyndrik utfärd med fina kantareller, trattkantareller, rökslöjskivling, blåmusseron, pudrad trattskivling och finfin silkesmusseron
mest talrik var dock den luriga rättikmusseronen som jag nu har full koll på via luktsinnet men som gäckar många med sina varierande former och färgtoner
Bifogar bild poå murklorna och en exemplarisk svampkorg med innerväggar
foto: Bo E-son
utfärden gick till de två nya naturreservaten Hässelbyskogen och Gladarberget i Hovsta, norra Örebro
Karaktärsvamp för Hässelby är kungschampinjonen och Gladarberget fårtickor och brödtickor
varierande kvalitet på de sistnämnda med mängden gör ju att man kan välja och vraka
en otippad knopp av läckert mandeldoftande champinjon hittades oxå och jag provsmakade för första gången den fjälliga taggsvampen
ingen höjdare, mest besk tycker jag men de träigaste delarna av foten hade fin kryddsmak och förhöjde matvärdet ordentligt i en rotsaksgryta med potatis, kålrot och morot och lite vitlök
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.