0 351 visningar

14 svar

Förtvivlad, hjälp mig med detta!

"JAS" Helsingborg

20 okt 2011 kl. 15:26

Idag fick jag ett handskrivet!! brev från en dam i åldern lite över 70 vårar. Hon är väldigt ledsen att jag råkat avslöja hennes ”privata” svampställen i en tråd här på forumet för någon vecka sedan då jag tipsade om två ”nya” ställen som jag varit på. Då det var en hel del trattkantareller och brunsopp på båda ställena så utgick jag från att ingen plockade där men nu påstår damen i fråga att jag har avslöjat hennes svampparadis vilket absolut inte var min mening och absolut inte med avsikt att såra och förstöra för någon utan tvärt om. Nu är dellemmat det att damen i fråga har svårt att gå men jag vet ju fler ställen där det finns svamp och lättåtkomlig, jag var på två ”nya” ställen igår och hittade massor med rökslöjingar och vi hittade även olivvaxingar, kantareller, brunsopp, några sena blek taggsvamp, vi lämnade allt utan rökslöjingarna, kantarellerna och brunsoppen. Jag skulle ju kunna avslöja dessa ställen för den gamla damen men då kanske jag klampar i klaveret igen. Skall jag i fortsättningen inte dela med mig av ställena jag hittar då jag tycker att om jag hittar matsvamp på något ställe så tar jag för givet att det inte skördas där eftersom det finns i sådana mängder att det inte verkar som om någon är där kontinuerligt. Jag tycker att det är synd att svamparna inte blir skördade och jag vet att det är så många som inte har några bra ställen. Så hur skall jag göra tycker ni? Det känns väldigt ledsamt och lite tungt att ha förstört hennes stora glädjeämnen här i livet 

0

Birgitta D

20 okt 2011 kl. 15:29

Hoppsan och i Hälsingborg är det ju mer folk i skogen än träd sägs det.

0

Pochahontas

20 okt 2011 kl. 16:10

Kanske både du och damen blir gladare om du delar med dig av några bra ställen till henne. Du behöver ju inte avslöja här vilka ställen. Kan inte tro att damen ifråga kan plocka allt så det räcker nog till andra som också plockar där.

0

Grethe F

20 okt 2011 kl. 16:13

Jag tyckar att yngre människor kan leta sig fram till egna svampställen som vi äldre har fått göra ,några ställen har man kanske letad efter i åretal

0

Pochahontas

20 okt 2011 kl. 16:22

Kan inte förstå detta med “egna” svampställen.

0

Irene A

20 okt 2011 kl. 17:32

JAS, är du alldeles säker på att det inte är någon skämtare som har skrivit brevet..?
Det finns väl ingen som kan hävda att dom har “privata” svampställen. Dessutom två olika ställen som du har råkat hitta?

Om någon äldre dam har tipsat dig i förtroende om en bra svamplokal, hade det varit en annan sak.

0

"JAS" Helsingborg

20 okt 2011 kl. 18:30

Nä Irene, damen i fråga finns på riktigt det är jag övertygad om. Det märkliga är bara att jag är den ende som har lyckats pricka hennes båda svampställen som hon verkar haft i många år? Det märkliga är oxå att det har varit folk här på guiden som har lyckats lokalisera platserna, då borde de ha god kännedom om åsen med omnejd och bo förhållandevis nära och kastat sig i bilarna och lyckats rensa båda platserna på bara några dagar? Den ena platsen beskriver hon i brevet som vägen mellan två små orter och där är hon ute och seglar eller rättare sagt hennes kompis som har läst mitt inlägg här. Den gamla har ingen egen dator, det är därför som hon har skrivit brev i stället. Jag har fått hennes telnr. så jag får väl ta och ringa till henne. Till på köpet är hon medlem i Puggehatten och där sitter jag i styrelsen!!!

0

Irene A

20 okt 2011 kl. 18:39

Ta det inte så hårt JAS. Det har ändå bara varit en tidsfråga innan andra har hittat ställena, för det kan de faktiskt ha gjort oavsett om du har skrivit om dem eller inte.

Häruppe vet vi ganska säkert att så fort vi har hittat ett nytt ställe med trattkantareller, så är skogsmaskinerna hack i häl på oss..

0

gunhild i Kåddis

20 okt 2011 kl. 18:42

JAS, ring till damen ifråga och bjud henne med en tur i din Volvo ut till svampmarkerna. Det låter som om ni skulle kunna ha stort utbyte av varandra. Hon kanske inte menar så mycket med “sitt svampställe”.
Lycka till

0

"JAS" Helsingborg

20 okt 2011 kl. 18:53

Ja, så får det nog bli, en signal och sedan en tur i Volvon:)

0

Tina Nordberg

20 okt 2011 kl. 19:24

Glöm inte kaffekorgen, det får alla tanter att smälta.

0

Jan A, Uppsala

20 okt 2011 kl. 19:42

Ja gör så JAS, så kanske hon visar dig fler bra svampställen…

0

"JAS" Helsingborg

20 okt 2011 kl. 22:22

Sam vanligt Jan så har du en rolig kommentar och en poäng:)

0

mange

21 okt 2011 kl. 02:09

kom till götet så skall du vara glad om de inte är 2-3 bilar parkerade på samma ställe du hittade året innan, trattisar finns väll överallt i mängder så dem räcker nog o bli över till oss alla,,,ha en trevlig tur i svampskogen.(själv sitter man hemma sjukskriven vågar ej gå ut själv än så de blir ej så många turer men de går fler tåg:) )

0

Fredrik S.

22 okt 2011 kl. 11:58

Bra tips av gunhild. Instämmer annars med Pocahontas.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone