Hej, ny till den här fina sajten och tänkte fråga om några svampar från förra helgens plockning i Värmland. Hoppas det är ok att jag delar upp det i flera inlägg. Mina gissningar är från vad jag hittat i svampböcker. Säger tack på förhand för säkerhets skull :-).
Först ut är de här riskorna som jag gissar är skogsriska? De växte bredvid en skogsväg. Den ena var redan av så jag delade på den. Blödde inget, helt ihålig stam och ca 10 cm i diameter.
Om skogsriska, så ska de vara matsvampar efter avkoking. Något som smakat? Mycket mat fast de såg inte särskilt aptitliga ut…
Artbestämningshjälp - Skogsriskor?
Skogsriska, den mörkare av de två färgvarianterna. I Finland har de olika namn.
Det myckna regnandet kan vara orsaken till att den inte “blödde”, ska annars ha vit vätska i brytningen.
Här finns info om dem, hos Finska Livsmedelsverket: http://www.evira.fi/portal/se/livsmedel/tillverkning_och_forsaljning/gronsaker/svampar/handelssvampar/skogsriskor
Kokas av i rejält med vatten och kan sedan insaltas eller användas som annan svamp i blandningar eller ensamt. Gott att steka med rökt fläsk i bitar och reda en sås av. I svampsallad med creme fraiche eller smetana(recept under den fliken) eller som jag använder dem i svampfärs.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.