0 543 visningar

7 svar

Artbestämning 3 - Sommartrattskivling?

Leif, gbg

20 okt 2011 kl. 17:28

De här växte kring en gran tror jag. Min gissning: Sommartrattskivling, Clitocybe gibba. Ätliga, goda?

Artbestämningshjälp - Sommartrattskivling?

0

Bo E

20 okt 2011 kl. 17:55

Instämmer!

Fast jag vill minnas att begreppet sommartrattskivling ändrats och delats upp i flera arter
tror även att matvärdet ifrågasatts
invänta expertsvar!

0

Tony S

20 okt 2011 kl. 18:07

Tror mer på torra ex av rödbrun trattskivling, Lepista flaccida.

0

Jan A, Uppsala

20 okt 2011 kl. 18:18

Ganska normala- ngt torra ex av C.gilva, droppfläckig trattskivling.

0

Irene A

20 okt 2011 kl. 18:30

Tony och Jan, talar ni om samma art, fast använder olika namn - eller anser ni båda att de är två olika arter?

0

Tony S

20 okt 2011 kl. 19:15

Ja, L. flaccida och gilva är ju uppdelade i F.N., så jag följer det tills nya rön kommer.

0

Jan A, Uppsala

20 okt 2011 kl. 19:37

Jag har med åren blivit alltmer tveksam, eftersom gamla “gilvor” s.a.s. övergår till den andra “arten”, utseendemässigt! Och utseendet är väl trots allt den enda verkliga skillnaden! Men eftersom de jag äter alltid är “gilvor”, så...

0

klas jaederfeldt

20 okt 2011 kl. 23:10

ser inga droppfläckar så jag tror inte gilva

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone