0 353 visningar

14 svar

Artbestämning 5 - Slöjskivling?

Leif, gbg

20 okt 2011 kl. 17:31

Växte i en grupp på en stubbe i barrskog. Gissar på Rökslöjskivling.

Artbestämningshjälp - Slöjskivling?

0

Bo E

20 okt 2011 kl. 17:51

instämmer

lukten sägs påminna om gröna ärtor och smaken om järn…

hursomhelst en god matsvamp med lite speciell karaktär på lukt och smak

det tog mig många år av studier runt denna för att våga provsmaka då den ju växer i barrskogsmiljöer liksom den giftiga gifthättingen
dock växer inte hättingen tuvad på samma vis som rökslöjskivling

i övrigt får man försöka jämföra det bildmaterial som finns t ex på databasen här på guiden

0

Jan A, Uppsala

20 okt 2011 kl. 18:25

rökslöjskivling ser det ut som. Och det spelar ingen roll vilken skog en stubbe står i - det handlar om vilken stubbe det är!

0

"JAS" Helsingborg

20 okt 2011 kl. 18:50

Jag tycker inte den luktar gröna ärtor utan smakar så och kanske blod eller järn, smaksinnena är ju lite olika. Vidare så behöver rökslöjingen inte nödvändigtvis växa i knippen eller tuvad om du så vill, de kan växa en och en i rad utmed en rot eller en klen låga eller gren dold i mossan. Som Jan A. skriver de växer på barrvedsstubbe varhelst den stubben står, plockade en del i bokskog igår på granstubbar.

0

Leif, gbg

21 okt 2011 kl. 12:28

Känns som jag får studera vidare på den här en del innan jag vågar mig på den. Bara efter bilder på webben tycker jag det är lätt att förväxla den med Gifthättningen om den skulle sakna ring.

0

klas jaederfeldt

22 okt 2011 kl. 01:06

gifthättingen är en mindre och klenare svamp

0

klas jaederfeldt

22 okt 2011 kl. 01:08

dessutom om du lägger en hatt på sporfällning, så är gifthättingens sporavtryck brunt, rökslöjskivlingens nästan svart

0

Fredrik S.

22 okt 2011 kl. 11:32

...dessutom så är väl färgen på foten vit på gifthättingen, medan den är vit/vitgul upptill och sedan övergår i ljusbrunt/orange(?) och till sist brunt nertill på rökslöjskivlingen? Hatten har ju ett mörkare parti i centrum och är ljusare utåt, och ibland svagt gråaktigt färgad längst ut i kanterna, medan det hos gifthättingen är ljust i hattens mitt och brunt/mörkbrunt utåt kanterna? Skivorna är väl heller aldrig grå på gifthättingen?

Jag plockade vad jag trodde var rökslöjskivling och provade i förrgår för första gången, upplevde smaken precis så som den beskrivits, och något liknande fläsk som stekt. Jag är inte någon expert, men jag tycker de på bilderna ser ut som rökslöjskivling - definitivt i alla fall inte gifthätting. Jag provade att tugga lite på mina för att känna smaken eftersom jag fått den rekommendationen av flera här på forumet. De växte på granstubbe, vissa exemplar hade fått gråsvarta sporer fällda på sina hattar, färgerna stämde, liksom form, storlek och växtsätt.

0

Fredrik S.

22 okt 2011 kl. 11:37

För övrigt måste jag tillägga att det är en väldigt god svamp!

0

Leif, gbg

22 okt 2011 kl. 12:35

Tackar för info. Det låter som det blir ett projekt för nästa års svampsäsong. Det är spännande med nya smakupplevelser :-).

0

Leif, gbg

22 okt 2011 kl. 17:11

Och det viktiga med att de växer på barrträd är då att Svavelgul slöjskivling växer främst på lövträd. Där känns annars förväxlingsrisken störst.

0

"JAS" Helsingborg

22 okt 2011 kl. 17:55

Jag hade med mig en nybörjare på rökslöjingen i onsdags och jag visade honom både svavel, tegel och rökslöjingen. Han hade inte en enda fel i sin fulla korg och han hade gjort som jag sa till honom, vid minsta tvekan smaka och har du då en svavel i munnen då råder det ingen tvekan längre. Är man osäker och inte ser skillnad så kan man ju pilla lite på lamellerna, blir man inte sotsvart om fingertopparna är man fel på det MEN det är klart på unga ex har inte sporerna börjat släppa än men skit i dem då om du inte vill smaka vill säga. Nu skall jag äta föränderlig tofsskivling som jag har haft svårt med men nu kan jag den:)

0

Fredrik S.

22 okt 2011 kl. 19:13

Ja, risken att förväxla rökslöj med den svavelgula är ju en annan femma, därav smakprovet. Hade det funnits risk för att förväxla rökslöjskivling med gifthätting hade då i alla fall jag aldrig provsmakat - bara för att poängtera det, om det på nåt sätt kanske verkade som att bortse från en verklig förväxlingsrisk. Jag kom i alla fall in på skillnaderna i förhållande till gifthättingen pga alla andra svar som handlade om den.

Lycka till, Leif!

Och så har jag själv en fråga. Förekommer det att rökslöjskivling och svavelgul växer på samma stubbe? Förutsätter att det inte är nån omöjlighet även om det såklart inte är det vanliga om det vanliga är att de växer på barr- respektive lövträd. Vill ju inte tugga på alla svampar jag plockar bara för att försäkra mig om att det är rätt. När de växer i tuvor är det väl i så fall betydligt enklare (dvs, man kan förutsätta med säkerhet att alla är samma)? Att smaka är ju en sak, men att kunna bedöma utan att smaka, det kommer att krävas mer erfarenhet för mig att klara, de kan ju variera i utseende liksom andra svampar, och det gör inte bedömningen lättare när den svavelgula finns med i bilden.

0

Fredrik S.

22 okt 2011 kl. 19:22

Det står ju här på Svampguiden att allvarligare förgiftningar ägt rum med den svavelgula slöjskivlingen, så man vill ju verkligen inte äta upp någon sån.

0

Fredrik S.

22 okt 2011 kl. 19:25

Men den smakar kanske fortfarande hemskt som stekt, så den kanske avslöjar sig direkt även då?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone