Hej!
Som framgår av tråden “Nybörjarhjälp”, är jag ganska ny öht på svampplockning. Tyckte dock att det var skitkul och tänkte försöka göra en ordentlig räd någon gång snart.
Blev dock lite rädd en stund efter jag käkade min svamp, jag är rätt skrämd av giftsvampar.
Scenariot jag är rädd för är följande:
1. Jag tror till 90% att jag inte använde svampkniven för att skära i andra svampar än de jag plockade, bara petade med en pinne för att se vad det var. Och alla jag plockade var ätliga.
2. Dock inte helt säker, och därför tänker jag att jag kan ha försök skära i en svamp utan att kolla ordentligt och fått skurit i en riktigt giftig svamp, men sen inte tagit den.
3. Och då tänker jag att giftet har runnit ut på svampkniven, och att jag sen har skurit i en ätbar svamp och att giftet sen har fastnat i den ätliga.
4. Sen har jag inte riktigt lyckats med rensningen/inte tänkt mig för, och på så vis inte lyckats bli av med giftet ens efter rensning.
5. Och jag har käkat lite av alla svampar.
Ska jag vara orolig?
Eller är mängden gift jag rimligen kan ha fått i mig alldeles för liten?
Mängden är aldeles för liten. Man måste tugga och svälja en bit svampkött för att det ska bli tillräckligt. Svarade iallafall experterna när jag frågade förra året, se tråden nedan. Sök gärna är på forumet, har även funnits flera likninde.
Antar att du inte med punkt 5 menar att du käkat av alla svampar i skogen, utan de som du rensat.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=6400&fnr=1&sok=gift&Start=100&Offset=50&ipos=0
Tack till er båda!
Nej, jag menar en av varje av de som fanns i den tidigare nämnda tråden, alltså lite KJ, lite kantarell, lite trattkantarell, lite brunsopp och lite tegelsopp, rensade.
Då känner jag mig betydligt lugnare. =)
(För nog fan känner jag varenda symptom… inbillning naturligtvis, men hade, som jag sa i den andra tråden, en mycket svamperfaren morbror som ändå sannolikt dog av svampförgiftning).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.