När jag idag frampå eftermiddagen kom hem från OND-jobbet i Uppsala, märkte jag att korna ffg sedan i aug betade i lunden. Orolig för vad som skulle hända med Hans skålar om en kossa t.ex. satte sig på dem, rusade jag iväg för att kolla läget. Men redan strax efter elstängselpasseringen hittade jag en ring med svampar som såg ut som något mittemellan trattskivling och musseron, tog en bild och ilade vidare mot skålarna – som fanns kvar. Suddig bild, men betänk att vilda kritter närmade sig! Jag skördade en liten skålgrupp, återvände till svampringen och tog ännu en bild i det alltmer falnande ljuset Pluggtrattskivling skulle jag nog kunna tänka mig! Vad sägs?
OND-jobbet ja, När jag beskär fruktträd brukar det vara med JAS-beskärning – alltså i juli, augusti och september. Hinner man inte med allt då, så…
Men jag fick/tog en liten paus i jobbet och besökte en snygg tallticka vid en kyrkogård med säkerligen 6-700 m aroniahäckar med massor av fina bär.
Ska kolla skålarna när tid uppstår, Hans.
Pluggtrattskivlingarna torde stämma. Intressant miljö, starkt förändrad de senaste 37 åren, några meter från bl.a. de (jätte)stora vedbläcksvamparna - som torde vara Coprinopsis insignis - även om inget tidigare fynd varit SÅ extremt vedlevande. De är ivf på DNA-sekvensering…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.