I natt torkade jag åtta liter i ett svep, på 5 ollor. Jag hade lätt fått plats med 10 liter. 8 liter tog från klockan 12 till 7. Men det beror ju även på hur blöt eller torr svampen är från början. Mina var mittemellan.
Jag tycker det gick snabbare att torka i varmluftsugnen, men den torkar å andra sidan inte samma mängd svamp åt gången.
Det blir även snäppet knastrigare i torken :)
Hej!
Plockar svamp med min kompis varje år som har en OBH Nordica,själv har jag en Evermat som jag anser är bättre,tex kan jag ställa in tiden och temperaturen och den stänger av sig själv om jag (vi ) måste sova.
Bästa torken på marknaden,även bra till färska kryddor!
Jag har en OBH Nordica också och jag lägger ut mina trattisar på tidningar en dag om de är blöta, sen matar jag den full så den står och svajjar. =) Nja, kanske inte svajar men den står inte alltid i sina skåror men de sjunker ju ihop efter ett tag.
Övrig svamp skivar jag direkt i ollorna och kör så länge det behövs. Jag kör alltid med spjället helt öppet. Och min torkapparat har gått näst intill dygnet runt sen jag köpte den! (ca 2? månader) Det är ju inte bara svamp som ska torkas! =)
Har jag mycket svamp att torka så samlar jag de övre ollornas innehåll i de undre ollorna och fyller på med otorkad svamp på de övre och det iallafall känns som det går fortare… ;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.