Är det ngn fler som blir sjuk av ngn svamp? Jag tål den inte får ngt liknande matförgiftning om jag råkar äta den. Diarre och krökningar under några timmar men ganska snmabbt övergående. Första gången när jag ätit svampsoppa där man blandat i shiitake, sen efter bara nån liten krustad som förrätt. Det är inte kul att sitta på toan när man är bortbjuden på fest.
Restaurangerna har ofta blandat ut sin “skogssvamp” med shiitake så man får se upp.
säker väldigt individuellt
har ätit både shiitake och honungsskivling utan problem nånstans…
vissa honungsskivlingar kan dock vara mycket bittra som råa och träffar jag på en sån går jag bara vidare, tror att det är olika artvarianter så jag brukar testa en i större grupper - om en ok brukar resten oxå va det på samma växtplats vill säga
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.