0 283 visningar

9 svar

Sena konstigheter? Del 2

Kenneth B

24 okt 2011 kl. 13:59

Vad kan detta vara? Växte i bark (syns på bilden)! Ser inte aptitlig ut!! ;-(

Ingen aning!?

0

Bo E

24 okt 2011 kl. 14:02

skulle gissa på ett småväxt rätt torrt exemplar av ärggrön kragskivling

ingen matsvamp

0

Kenneth B

24 okt 2011 kl. 14:07

Den har aldrig varit grön på hatten…!? Jag har stött på den ärggröna i skogen och kommer ihåg den som en vacker svamp med sällsynt färg! Kan det vara den här??

0

Irene A

24 okt 2011 kl. 14:27

För mig ser det ut som blågrön kragskivling. Även om den har bleknat i mitten, visst är den väl grön på hatten!?

0

"JAS" Helsingborg

24 okt 2011 kl. 15:38

Håller med Irene A, det slog mig direkt. Och visst är den grön på hatten åtminstone på min skärm.

0

Hans v E

25 okt 2011 kl. 10:05

Jag får vibbar av rotfränskivling. Är inte det gröna grönstick?

0

Kenneth B

25 okt 2011 kl. 11:09

Bilderna motsvarar nog verkligheten! Kanterna av hatten har en liten grönaktig toning, men jag har inte sett dem helt gröna. Jag går dagligen över platsen där jag fotograferade svampen, eftersom de växer invid parkeringen vid min arbetsplats. Någon stark sol har inte kunnat bleka eller torkat den!?

0

Kenneth B

25 okt 2011 kl. 13:08

Det är väl ändå den ärggröna!? Jag tog några bilder på samma svampar några meter från den tidigare plåtade! Kanske de inte har haft tillräckligt med fukt för att hålla sin vackra toning!?

Ärggrön?

0

Irene A

25 okt 2011 kl. 13:29

Det är den blågröna! Jämfört med den ärggröna har blågrön kragskivling (Stropharia cyanea) otydlig ring, blekare och något rödtonade sporer, och den blågröna hattfärgen bleknar tydligt.

0

Kenneth B

25 okt 2011 kl. 13:44

Va’ bra! Nu vet vi det!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone