söndag
svampkurs igen
utfärd till Myrö
mycket avverkat sedan förra året men skogen är ganska stor och det finns sparade fina partier trots att det blir allt bökigare att ta sig fram till dem
dagens första fråga gällde ett par vitaktiga fingersvampar
vad har expertisen för namn på dessa?
gissningar var vit fingersvamp och korallfingersvamp men när jag googlar på dessa framstår det som att det finns många arter och färgvarianter av koralltaggsvamp och de ser dessutom ut att ha kraftigare “fingertoppar”
foto: Bo E-son
serie 3
en vit trattskivling
mild smak och behaglig doft
påminner i konsistens om sommartrattskivling men jag är väldigt försiktig med vita trattskivlingar
nu ryktas det ju även att de bruna varianterna bör undvikas
tyckte dock det kunde vara intressant att höra synpunkter på denna
serie 4
pudrad trattskivling, streckmusseron och riddarmusseron hittade vi oxå och jag fick ihop såpass streckmusseron att det blev provsmakning
helt ok i fiskgryta tycker jag
blek taggsvamp och trattkantareller blev det en hel del och några fortfarande fräscha vanliga kantareller
serie 4
men i trattkantarellmiljön, granskog med djup mossa och mycket stenblock och övermossade gamla stubbar, fann vi även denna
ser bekant ut men kan inte placera namnet rätt - någon nagelskivling (??)
tack för svaret
det stämmer att den hade en svag blomdoft som påminner lite om den häggdoftande trattskivlingen
vi hittade flera arter av mindre dofttrattskivlingar med svälld fotbas alldeles i närheten och även den vanliga häggdoftande trattskivlingen
jag förstår att det är stor artrikedom bland dessa så det kanske inte går att komma längre med dessa bilder
Jag är helt säker på att det inte är den häggdoftande trattskivlingen. Den ser inte alls ut som dina trattskivlingar Bo! I en av mina trådar pepåkade just du att jag råkat ladda upp fel bild:
http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=207102&fnr=1&sok=Jan
Där finns typiska ex som jag skämtsamt kallade jättesommartrattskivling för att kolla kunskaperna – bara Karl tycks ha fattat galoppen!
Typiska såna finns också här: http://svampguiden.com/forum/visa/209883
bild 1.
Så det är en annan av de mycket många svåra trattskivlingarna som du har.
bild 1 i din länk är en sådan som jag skulle kalla en blek form av sommartrattskivling
vet inte hur den nya namngivningen ser ut men det som i gamla böcker kallades sommartrattskivling tror jag numera delats upp i flera bruna och sämskfärgade arter
den som jag fotade vid Myrö är inte en sådan och naturligtvis inte heller en häggdoftande trattskivling i artbenämningsbemärkelse - däremot har den många gemensamma släktdrag med dessa men det är ett gällande namn jag saknar på den.
storleken är ungefär 3-4 cm diameter för den mindre och kanske 5-6 cm diameter för den större
de var tätt sammanväxta och på avstånd tog jag dem för mjölskivlingar fast när jag plockade dem kände jag ju att de var fastare i konsistensen och såg att de saknande rosa ton i skivorna
doften mild blomdoft, ganska behaglig - typisk trattskivling i alla fall
när jag googlar på ditt förslag så tror jag mig hitta gifttrattskivling
men i databasen heter den ju Clitocybe dealbata inte rivulosa
är det närstående arter eller namnbyte? Finns det olika gifttrattskivlingar?
en enkel regel är väl att inte äta vita trattskivlingar
jag avrådde deltagarna även jättetrattskivlingen, dels var det för gamla ex. vi hittade dels har jag för mig att den inte rekommenderas numera…
men den åt jag själv i yngre år
BoE: Jo dom är synonymer. I Funga N kallas trattskivlingen för Clitocybe rivulosa på grund av någon prioritetsregel.
Irène: Du har säkert rätt, jag menade Rh. distorta, som I Funga N betraktas som varietet av Rh. prolixa. Rh-collybierna är grymt svåra att skilja åt markoskopiskt. Rh. fodiens känner jag inte.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.