0 464 visningar

17 svar

helgens frågetecken del 2

Bo E

24 okt 2011 kl. 14:19

söndag

svampkurs igen

utfärd till Myrö

mycket avverkat sedan förra året men skogen är ganska stor och det finns sparade fina partier trots att det blir allt bökigare att ta sig fram till dem

dagens första fråga gällde ett par vitaktiga fingersvampar

vad har expertisen för namn på dessa?
gissningar var vit fingersvamp och korallfingersvamp men när jag googlar på dessa framstår det som att det finns många arter och färgvarianter av koralltaggsvamp och de ser dessutom ut att ha kraftigare “fingertoppar”

foto: Bo E-son

0

Bo E

24 okt 2011 kl. 14:21

mer bilder på fingrarna

0

Bo E

24 okt 2011 kl. 14:25

serie 3

en vit trattskivling

mild smak och behaglig doft

påminner i konsistens om sommartrattskivling men jag är väldigt försiktig med vita trattskivlingar

nu ryktas det ju även att de bruna varianterna bör undvikas

tyckte dock det kunde vara intressant att höra synpunkter på denna

0

Bo E

24 okt 2011 kl. 14:30

serie 4

pudrad trattskivling, streckmusseron och riddarmusseron hittade vi oxå och jag fick ihop såpass streckmusseron att det blev provsmakning
helt ok i fiskgryta tycker jag

blek taggsvamp och trattkantareller blev det en hel del och några fortfarande fräscha vanliga kantareller

serie 4
men i trattkantarellmiljön, granskog med djup mossa och mycket stenblock och övermossade gamla stubbar, fann vi även denna
ser bekant ut men kan inte placera namnet rätt - någon nagelskivling (??)

0

Irene A

24 okt 2011 kl. 14:31

Serie 3 tycker jag påminner om häggtrattskivling, men säker är jag inte.

0

Bo E

24 okt 2011 kl. 14:32

serie 5 sista

nära den okända skivlingen växte små hättor som jag nog inte skulle ha upptäckt om jag inte plåtat skivlingen

fina små
men svåra att få bra skärpa på så det blir väl att nöja sig med “hätta” som svar på den eller…???

0

Irene A

24 okt 2011 kl. 14:33

En gissning på 4, Collybia fodiens.

0

svar Irene A

Bo E

24 okt 2011 kl. 14:37

tack för svaret

det stämmer att den hade en svag blomdoft som påminner lite om den häggdoftande trattskivlingen

vi hittade flera arter av mindre dofttrattskivlingar med svälld fotbas alldeles i närheten och även den vanliga häggdoftande trattskivlingen

jag förstår att det är stor artrikedom bland dessa så det kanske inte går att komma längre med dessa bilder

0

Irene serie 4

Bo E

24 okt 2011 kl. 14:40

tack

det var exakt det namnet jag var ute efter!
besk sågnagelskivling
namnet föll bara bort

har hittat dessa förr fast med något mörkare hatt
den utdragna foten såg i alla fall väldigt bekant ut

0

Jan A, Uppsala

24 okt 2011 kl. 16:25

Jag är helt säker på att det inte är den häggdoftande trattskivlingen. Den ser inte alls ut som dina trattskivlingar Bo!  I en av mina trådar pepåkade just du att jag råkat ladda upp fel bild:
http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=207102&fnr=1&sok=Jan
Där finns typiska ex som jag skämtsamt kallade jättesommartrattskivling för att kolla kunskaperna – bara Karl tycks ha fattat galoppen!
Typiska såna finns också här:  http://svampguiden.com/forum/visa/209883
bild 1.
Så det är en annan av de mycket många svåra trattskivlingarna som du har.

0

Karl S

24 okt 2011 kl. 18:55

Nr 3 ser helt vit ut, och ganska stor, stämmer det? Det kan i så fall vara C. rivulosa, rätt vanlig så här års.

Din Rhodocollybia tycker jag mest ser ut som Rhodocollybia prolixa.

0

Irene A

24 okt 2011 kl. 19:02

Karl, jag håller inte med, prolixa ska ha rödbrun fot.

0

Bo E

25 okt 2011 kl. 12:27

bild 1 i din länk är en sådan som jag skulle kalla en blek form av sommartrattskivling

vet inte hur den nya namngivningen ser ut men det som i gamla böcker kallades sommartrattskivling tror jag numera delats upp i flera bruna och sämskfärgade arter

den som jag fotade vid Myrö är inte en sådan och naturligtvis inte heller en häggdoftande trattskivling i artbenämningsbemärkelse - däremot har den många gemensamma släktdrag med dessa men det är ett gällande namn jag saknar på den.

0

svar Karl S

Bo E

25 okt 2011 kl. 12:37

storleken är ungefär 3-4 cm diameter för den mindre och kanske 5-6 cm diameter för den större

de var tätt sammanväxta och på avstånd tog jag dem för mjölskivlingar fast när jag plockade dem kände jag ju att de var fastare i konsistensen och såg att de saknande rosa ton i skivorna

doften mild blomdoft, ganska behaglig - typisk trattskivling i alla fall

0

svar Karl S 2

Bo E

25 okt 2011 kl. 12:47

när jag googlar på ditt förslag så tror jag mig hitta gifttrattskivling

men i databasen heter den ju Clitocybe dealbata inte rivulosa

är det närstående arter eller namnbyte? Finns det olika gifttrattskivlingar?

en enkel regel är väl att inte äta vita trattskivlingar

jag avrådde deltagarna även jättetrattskivlingen, dels var det för gamla ex. vi hittade dels har jag för mig att den inte rekommenderas numera…
men den åt jag själv i yngre år

0

helgens frågetecken del 2 fingersvamp

Bo E

25 okt 2011 kl. 16:04

var det ingen som kände igen denna
?

vore trevligt med ett namn

0

Karl S

25 okt 2011 kl. 19:50

BoE: Jo dom är synonymer. I Funga N kallas trattskivlingen för Clitocybe rivulosa på grund av någon prioritetsregel.

Irène: Du har säkert rätt, jag menade Rh. distorta, som I Funga N betraktas som varietet av Rh. prolixa. Rh-collybierna är grymt svåra att skilja åt markoskopiskt. Rh. fodiens känner jag inte.

0

Bo E

26 okt 2011 kl. 12:21

tack

man blir aldrig riktigt klok på dessa namnvariationer….

men vad vill ni sätta för namn på fingersvamparna
?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone