0 465 visningar

18 svar

Matsvamp i oktober

gunhild i Kåddis

24 okt 2011 kl. 16:39

Här fanns det gott om dem, rökslöjskivling, jag har aldrig plockat dom, men får kanske tänka om.

0

Lena M

24 okt 2011 kl. 16:43

Ja det tycker jag absolut, de är så goda. Har nyss ätit smörstekta sådana som tillbehör till middagen.

0

Fredrik S.

24 okt 2011 kl. 16:51

Grattis! Om det nu är den och inte den svavelgula alltså. Det var väldigt vad tjockt tuvad den var!

0

Fredrik S.

24 okt 2011 kl. 16:55

Ser mycket grålila färg på hattarna, vore nog konstigt om det var svavelgul slöjskivling ändå.

0

Jan A, Uppsala

24 okt 2011 kl. 17:15

Vad är det för stubbe, Gunhild?

0

Irene A

24 okt 2011 kl. 17:16

Har du smakat på någon av dem, och konstaterat att det är rökslöjskivling?

Fick bara för mig att stubben kunde vara en björk…

0

Irene A

24 okt 2011 kl. 17:18

Sorry Jan, hann inte se ditt inlägg innan jag postade mitt..

0

Fredrik S.

24 okt 2011 kl. 17:26

Men ja, visst är det väl björk som Irene säger? Tycker det ser ut som björkbark på det inringade området (jag tog mig friheten att redigera bilden). Men var är det svavelgula på svamparna? Enbart på skivorna?

Björkbark?

0

Jan A, Uppsala

24 okt 2011 kl. 17:28

Du var mera hjälpsam än jag, Irene -och ingen av tror att det är en granstubbe!

0

gunhild i Kåddis

24 okt 2011 kl. 21:41

Jag ska kolla upp detta i morgon när det blir ljust. I Ryman står det att rökslöjingen även växer på björk norrut? Jag ska smaka på den också. Hör av mig. Nu är det flera minusgrader här undrar hur det påverkar smaken.

0

gunhild i Kåddis

25 okt 2011 kl. 11:35

Jag har kollat in björkstubben och slöjskivlingarna. Har också plockat rökslöjskivling från tallstubbar bakom huset och jämfört. Dom är förvillande lika både utseende och smakmässigt.(möjligen att dom på björkstubben var lite rödare i köttet strax under hatthuden men dom var väldigt blöta). Kanske har smaken förstörts av frostnätterna. På en annan tallstubbe växte en liknande skivling som dock hade bruna skivor. Ngn som vet vilken?
Vill bara trösta er med att jag inte tänker äta ngn av dem. Tack för att ni vill resonera med mig.

0

Bo E

25 okt 2011 kl. 12:19

är det inte föränderlig tofsskivling på björkstubben så?

de bittra slöjskivlingartna tar man knappast för matsvamp efter ett smakprov…

0

Fredrik S.

25 okt 2011 kl. 12:56

Föränderlig tofsskivling på första bilden? Verkligen?

0

Lena M

25 okt 2011 kl. 12:58

Senaste bilden är på annan svamp, eller hur ?
Fotade du inte undersidan på de andra så att vi fick se vad det var, kan ju vara rökslöjskivling som växer på björk .

0

gunhild i Kåddis

25 okt 2011 kl. 13:57

Lena jag har blandat ihop dem nu men några ser ut så här under, kanske något mörkare i verkligheten.

0

Bo E

25 okt 2011 kl. 14:04

sista bilderna ser ut som rökslöjskivling, ja

har du smakat på dem?
det är garanterat bästa sättet att skilja dem från de bittra

0

gunhild i Kåddis

25 okt 2011 kl. 15:16

Bo jag har smakat på både de från björkstubben och de från tallstubben och tyckte att båda smakade och luktade likadant, inte speciellt starkt. Nu är det ju gamla frysta ex så lukten kanske har avtagit. Smakar lite åt gröna ärter och luktar lite instängt. Inte lika utpräglad smak som dom färska jag provat tidigare i höst.
Vi kan nog inte komma längre nu, men nästa säsong måste jag lära mig dessa ordentligt.
Tack alla.

0

Bo E

25 okt 2011 kl. 15:54

De bittra brukar vara så bittra att det inte är nån tvekan - din beskrivning av arom och smak tycker jag oxå stämmer

men det allra bästa är förstås att visa dem på stället för någon som är bekant med arten och ätit den
säsongen för dessa är nog inte alls slut än, men jag minns hur försiktig jag själv var med dessa så jag vill inte uppmana dig att äta dem om du inte känner dig 100% säker
lycka till!

0

gunhild i Kåddis

25 okt 2011 kl. 16:19

Säsongsslutet beror nog på var i landet man bor. Här i Västerbotten är det nog snart slut, snön närmar sig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone