Jag har kollat in björkstubben och slöjskivlingarna. Har också plockat rökslöjskivling från tallstubbar bakom huset och jämfört. Dom är förvillande lika både utseende och smakmässigt.(möjligen att dom på björkstubben var lite rödare i köttet strax under hatthuden men dom var väldigt blöta). Kanske har smaken förstörts av frostnätterna. På en annan tallstubbe växte en liknande skivling som dock hade bruna skivor. Ngn som vet vilken?
Vill bara trösta er med att jag inte tänker äta ngn av dem. Tack för att ni vill resonera med mig.
Bo jag har smakat på både de från björkstubben och de från tallstubben och tyckte att båda smakade och luktade likadant, inte speciellt starkt. Nu är det ju gamla frysta ex så lukten kanske har avtagit. Smakar lite åt gröna ärter och luktar lite instängt. Inte lika utpräglad smak som dom färska jag provat tidigare i höst.
Vi kan nog inte komma längre nu, men nästa säsong måste jag lära mig dessa ordentligt.
Tack alla.
De bittra brukar vara så bittra att det inte är nån tvekan - din beskrivning av arom och smak tycker jag oxå stämmer
men det allra bästa är förstås att visa dem på stället för någon som är bekant med arten och ätit den
säsongen för dessa är nog inte alls slut än, men jag minns hur försiktig jag själv var med dessa så jag vill inte uppmana dig att äta dem om du inte känner dig 100% säker
lycka till!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.