Serie 1.
Idag fick jag svar på 50 kollekt som jag sänt till Uno E. för bestämning. Det blev tre nya arter för min del och ett riktigt trevligt. Så här skriver Uno = Arcyria stipata (Schwein.) Lister, Trevligt fynd, andra gången arten anträffas i Sverige. Jag hittade den här Sweden, Skåne, Skäralid Söderåsen. 2011-09-29.
Serie 2.
Mitt första fynd av, Diderma effusum (Schwein.) Morgan. Sweden, Skåne, Söderåsen, Skäralid. 2011-09-29, en bild.
Två bilder på ännu en ny art för mig,Physarum viride (Bull.) Pers. var. aurantium (Bull.) Lister. Sweden, Skåne, Söderåsen, Skäralid. 2011-09-29.
Som ni ser var detta en givande dag för myxjakt:)
Tack Gula!
Så än av de vanligare myxarna men jag skrev för något år sedan att det hade bytt namn och det hade den men en utredning som Uno hänvisar till lyder som följer.
= Släktet Tubulifera uppställdes 1775, Tubifera 1792. Emellertid har det visat sig att släktnamnet Tubulifera aldrig var vad som kallas ”validly published” på det sätt som nomenklaturreglerna föreskriver. En utredning om detta finns publicerad i tidskriften Taxon 60: 221-222, februari 2011. Följden av utredningen är att Tubifera ferruginosa trots allt ska vara det giltiga namnet för arten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.