Som tur är bor jag i västra Sörmland, hade jag bott längre österut så hade jag nog sett till att vaccinera mig mot TBE för längesen. De smittbärande fästingar har dock spritt sig mer i landet på senare år, inte minst i år, så det kanske är på tiden snart. Verkar vara fruktansvärda besvär det orsakar.
Jag brukar få väldigt många fästingar på mig på sommarhalvåret då jag vistas i Kalmar-området då. Allt som allt brukar en säsong bidra med kanske 40-50st krypandes på mig och några få som sätter sig. I år har jag endast haft 2st krypandes på mig och ändå har jag varit ute var och vartannan dag i skogen för att leta svamp. Jag har aldrig haft så få på mig tidigare år + att i år är första sommaren som jag vistats så mycket ute i skog och mark.
Mycket märkligt tycker jag!
Däremot så har jag aldrig tidigare förrän i år varit med om alla dessa äckliga älgflugor/älglöss.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.