0 496 visningar

5 svar

Kalhygge, gammal en ny

Asiankitten

27 okt 2011 kl. 01:26

Växer ostronmussling, röjslöjskivling, föränderlig tofsskivling och vinterskivling på kalhyggen? Där finns det iallafall garanterat stubbar… Måste stubbar mm vara gamla för att få svamparna på sig (matsvampar alltså)
Är det vits och fördel att gå på jakt vid kalhyggen efter dessa svampar. önskade att de kunde vara bra till något i svampväg iaf… :)

0

H

27 okt 2011 kl. 09:52

I princip skulle de vedsvampar du nämner kunna finnas på ett hygge men det kan nog bli för torrt där på grund av solinstrålning och vind.

0

Irene A

27 okt 2011 kl. 12:26

Särskilt rökslöjskivling brukar kunna hittas på hyggen. Mindre vanligt med de andra som växer på lövved, men visst kan föränderlig tofsskivling också hittas om det finns rätt sorts stubbar där. Fast jag har nog aldrig sett någon kalhuggen lövskog..
Vinterskivling och blek ostronmussling har jag sett någon gång på stubbar och kvarlämnade stammar där man har röjt lövsly.

0

Bo E

27 okt 2011 kl. 12:57

jodå mina första vinterskivlingar hittade jag på almstubbar i en skogsplätt där det gallrats bort almsly

tror att gallrad skog kan ge mer än rena kalhyggen där ju ofta skogsmaskiners framfart förstör både mark och stubbar

0

Asiankitten

28 okt 2011 kl. 02:12

Så det är värt att ta en titt på hyggena om det inte verkar för torrt då?

Om det är ett kalhygge av blandskog lär det väl finnas blandstubbar där med? :)

0

Grethe F

28 okt 2011 kl. 16:53

Jag har sett inte mindre än två kalhuggen lövskogar i år jag ska ta en sväng forbi och se om där växar stubbsvamp

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone