Tog en tur och hälsade på i den sedan fler år rasade eken, bara 100m från stugknuten.Tyvärr ligger den på en betesäng och nya markägaren har ev planer på att plantera gran där. Så nu är jag rädd för hur det ska gå med “min” ek. Den har en ganska rik svanoflora har genom åren hittat 37 olika arter i den. I går hittad jag 25 varav 15 nya arter.
Visar ett axplock från gårdagen.
Vacker ribbgrynna,gammal epålettttsvamp och grönmussling a la skinnmössa.
Tina, du får påverka bonden så att han sparar eken och planterar gran runt omkring den om han nu måste, kanske inte allt för nära. Då dyker det säkert upp andra arter på eken, när det blir lite dunklare och skuggigare, så ha förtröstan. Provar att lägga in bilder på bläcksvampen idag, får se om det lyckas.
Ska prata med markägaren och förklara mitt intress, han är faktiskt lite nyfiken på svamp.
Tänker be om att få eller få köpa den, med förutsättning att den får ligga kvar på plats.
Flytta eken, den väger säkert flertalet ton. Det kan bli en dyr historia.Dessutom har vi bara en liten hustomt.
När ändå hade samlat sporpuler kunde jag ju lika gärna damma av mikroskopet. Det som visade sig ser ut som på bilden. Det ser ju ut att stämma med trattnavling.
En fråga är det någon som har någon erfarenhet av
USB-okular till ett enkelt mikroskop? Är det något att satsa på? Här hittade jag lite. http://www.usbmikroskop.se/produkter/usb-okular-mikroskop-kamera/
Jädrans kul att hitta sporer, men det kan bli lite tråkigt i längden att sitta och rita sporer.
Jag har själv funderat på USB-okular till mikroskopet, och är också nyfiken på om någon här använder ett sådant, och kan visa bilder.
Tills vidare använder jag den vanliga kameran och fotograferar helt enkelt genom okularet.
Här finns ett exempel:
http://www.artportalen.se/plants/gallery_imageinfo.asp?obsid=6345711
En nackdel som jag ser med ett USB-okular är ju att jag måste ha mikroskopet, kollekter och alla tillbehör intill datorn. För mina utrymmen skulle det inte fungera bra..
När jag nyligen besökte vår systerorganisation i Belgien visade Marcel Lecomte mig sitt USB-okular. Otroligt elegant. Man stoppar bara ner det i st f ett av okularen i mikroskopet, det är väl ett sådant som Irene är ute efter, eller? Bilden kommer upp i ett fönster i den anslutna datorn. Jag blev i alla fall oxo sugen på ett sådant och tänker beställa ett av honom så småningom.
Marcel säljer dom här prylarna med Windoze-driver (tyvärr ingen Mac) för 300+ euro om jag minns rätt. Om någon är intresserad, så kontakta mig per el-post (adress finns på http://karl.soop.org/Svenska/ksoop.html
). Jag ska så småningom ta reda på mer om data/prestanda etc.
Jag citerar från Sagitta:
“Om man vill mäta längder i programmet görs första gången en enkel kalibrering för stereoluppens/mikroskopets olika förstoringar. Använd t.ex. en linjal för stereoluppar och en objektmikrometer för mikroskop. Vid mätning väljer man sedan förstoring, markerar sträckan med musen och får längden direkt i µm.”
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.