0 733 visningar

26 svar

Rasade eken

Tina Nordberg

27 okt 2011 kl. 13:08

Tog en tur och hälsade på i den sedan fler år rasade eken, bara 100m från stugknuten.Tyvärr ligger den på en betesäng och nya markägaren har ev planer på att plantera gran där. Så nu är jag rädd för hur det ska gå med “min” ek. Den har en ganska rik svanoflora har genom åren hittat 37 olika arter i den. I går hittad jag 25 varav 15 nya arter.
Visar ett axplock från gårdagen.
Vacker ribbgrynna,gammal epålettttsvamp och grönmussling a la skinnmössa.

0

Tina Nordberg

27 okt 2011 kl. 13:14

Svampflora ska det vara.

Fortsätter med vad jag tror, gifthätting.

En 9- taggare stubbhorn.

En tvillingtrattskivling, mörk sådan?

0

Bo E

27 okt 2011 kl. 13:30

ja usch för granplantering

vore väl trevligare att plantera ek

det verkar dock inte vara vanligt

det jag sett av skogsplantering är mest gran och tall, men även lärk och björk

0

Bo E

27 okt 2011 kl. 13:33

går gifthättingen på ek
?

jo jag skulle oxå kunna gissa på den men många gånger har jag skickat in bilder som visat sig vara andra arter

hoppas du träffat rätt då

0

Karl S

27 okt 2011 kl. 18:20

Din gifthärring skulle kunna vara Pholiotina blattaria, ringskräling, fast den har ganska mycket velumrester på foten.

Har du tagit sporprov av den förmodade trattskivligen? Den ser lite ut som någon Simocybe.

0

Stefan

27 okt 2011 kl. 20:24

jag skulle nästan kunna gissa att markägarn vill ha julgransodling för priserna på julgranar har stigit enormt senaste åren

0

Tina Nordberg

27 okt 2011 kl. 20:34

Några till lite mera utväxta.
Fixar sporprov i morgon.

Med åldern blir de vågiga, en syns i bakgrunden

0

gunhild i Kåddis

27 okt 2011 kl. 22:49

tina, kan man inte flytta eken till nån annan plats så den får fortsätta att vara värd för svamparna.

0

"JAS" Helsingborg

28 okt 2011 kl. 09:19

Tina, du får påverka bonden så att han sparar eken och planterar gran runt omkring den om han nu måste, kanske inte allt för nära. Då dyker det säkert upp andra arter på eken, när det blir lite dunklare och skuggigare, så ha förtröstan. Provar att lägga in bilder på bläcksvampen idag, får se om det lyckas.

0

Tina Nordberg

28 okt 2011 kl. 09:38

Ska prata med markägaren och förklara mitt intress, han är faktiskt lite nyfiken på svamp.
Tänker be om att få eller få köpa den, med förutsättning att den får ligga kvar på plats.

Flytta eken, den väger säkert flertalet ton. Det kan bli en dyr historia.Dessutom har vi bara en liten hustomt.

0

Tina Nordberg

30 okt 2011 kl. 09:08

Den förmodade trattskivlingen har vittsporpulver. Är det någon vägledning?

0

Irene A

30 okt 2011 kl. 11:17

Jag tycker att den är väldigt lik en Pseudoclitocybe - trattnavling helt enkelt.

0

Karl S

30 okt 2011 kl. 14:06

Håller med Irene nu efter sporpulveruppgifter och nästa bild. Fast vad som fick mig att tveka var att den växer på ved, jag brukar bara hitta trattnavling på marken.

0

Tina Nordberg

30 okt 2011 kl. 15:37

Tack alla det köper jag.

0

Tina Nordberg

30 okt 2011 kl. 18:14

När ändå hade samlat sporpuler kunde jag ju lika gärna damma av mikroskopet. Det som visade sig ser ut som på bilden. Det ser ju ut att stämma med trattnavling.

En fråga är det någon som har någon erfarenhet av
USB-okular till ett enkelt mikroskop? Är det något att satsa på? Här hittade jag lite. http://www.usbmikroskop.se/produkter/usb-okular-mikroskop-kamera/
Jädrans kul att hitta sporer, men det kan bli lite tråkigt i längden att sitta och rita sporer.

0

Irene A

30 okt 2011 kl. 19:14

Jag har själv funderat på USB-okular till mikroskopet, och är också nyfiken på om någon här använder ett sådant, och kan visa bilder.

Tills vidare använder jag den vanliga kameran och fotograferar helt enkelt genom okularet.

Här finns ett exempel:
http://www.artportalen.se/plants/gallery_imageinfo.asp?obsid=6345711

En nackdel som jag ser med ett USB-okular är ju att jag måste ha mikroskopet, kollekter och alla tillbehör intill datorn. För mina utrymmen skulle det inte fungera bra..

0

"JAS" Helsingborg

30 okt 2011 kl. 19:22

Jag köpte en på tradera för nästan 400 pix men det var inget att ha. Sonen fick det att leka med och nu hettar jag det inte så jag vet inte fabrikatet. Kanske om man kostar på sig några tusenlappar men vad vet jag?

0

Tina Nordberg

31 okt 2011 kl. 09:16

Kanske någon duker upp senare med något possitivt att berätta om USB-okular.
Tyvärr har jag ingen kamera som passar att fota dirrekt i mikroskopet med.
Var på nätet kan man hitta bilder på sporer så man får något att jämföra med?

0

Lill, Skellefteå

31 okt 2011 kl. 15:10

Skickar ett par bilder tagen med min Dino capture, köpt på Sagitta.
Tycker den duger gott å väl.

0

Irene A

31 okt 2011 kl. 19:10

Snyggt, Lill!
Nu blev jag ju nästan sugen på en sån igen..

Kan du ge oss någon länk som visar vilken produkt det är - för
Dino Capture är väl benämningen på själva programvaran?

0

USB-okular

Karl S

31 okt 2011 kl. 19:21

När jag nyligen besökte vår systerorganisation i Belgien visade Marcel Lecomte mig sitt USB-okular. Otroligt elegant. Man stoppar bara ner det i st f ett av okularen i mikroskopet, det är väl ett sådant som Irene är ute efter, eller? Bilden kommer upp i ett fönster i den anslutna datorn. Jag blev i alla fall oxo sugen på ett sådant och tänker beställa ett av honom så småningom.

Marcel säljer dom här prylarna med Windoze-driver (tyvärr ingen Mac) för 300+ euro om jag minns rätt. Om någon är intresserad, så kontakta mig per el-post (adress finns på http://karl.soop.org/Svenska/ksoop.html
). Jag ska så småningom ta reda på mer om data/prestanda etc.

0

USB-okular

Lill, Skellefteå

31 okt 2011 kl. 20:22

Gick inte å länka till produktsidan.
Gå bara på sagitta.se, klicka på mikroskop och sedan på kamror.
Finns 3 olika där. Tror det är det billigaste jag har. 1690kr
Fick det i present.

0

USB-okular

Irene A

31 okt 2011 kl. 22:26

Tack för den informationen, Lill!
Det stämmer att det är den för 1690, det syns på dina bilder att den ger 1,3 Mpix. Jag är överraskad över att bilderna har blivit så bra med den upplösningen!

0

Karl

Hans v E

1 nov 2011 kl. 09:13

Pholiotina blattaria heter kraghätting, Tubaria confragosa ringskräling.

0

JAS

Hans v E

1 nov 2011 kl. 09:22

Lovar Du att Du inte placerat vedbläcksvampen på sitt Ozonium. Om inte: Fantastisk bild! Jag införlivade den i mina samlingar och det är inte ofta.

0

USB-okular

Hans v E

1 nov 2011 kl. 09:40

Finns de med mätskala också?

0

USB-okular

Irene A

1 nov 2011 kl. 10:13

Jag citerar från Sagitta:

“Om man vill mäta längder i programmet görs första gången en enkel kalibrering för stereoluppens/mikroskopets olika förstoringar. Använd t.ex. en linjal för stereoluppar och en objektmikrometer för mikroskop. Vid mätning väljer man sedan förstoring, markerar sträckan med musen och får längden direkt i µm.”

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone